Wrocławski Teatr Współczesny

Uwolnienie

Zenon Fajfer
Uwolnienie
Czas trwania 75 min [bez przerwy]
Data prapremiery 28 października 2023
Scena Duża Scena
Miejsca numerowane
 

Opis

Uwolnienie to spektakl, w którym Widzowie przyglądają się samym sobie. W oczekiwaniu na rozpoczęcie przedstawienia, z pojedynczych głosów i komentarzy buduje się satyryczny obraz roszczeniowego i podzielonego społeczeństwa, w którego głosach rozpoznajemy poplątane języki z sąsiedztwa, życia publicznego i mediów.

W tej porozbijanej wspólnocie Widzów, w której wszyscy do siebie mówią, ale nikt się nawzajem nie słucha, z komicznych, absurdalnych dialogów stopniowo wyłania się coraz mocniej artykułowana tęsknota za ciszą, spokojem i zwykłym ludzkim porozumieniem.

W zgiełku wzajemnych pretensji i oskarżeń, uniemożliwiających jakiekolwiek racjonalne, wspólnotowe działanie, w spektaklu rodzą się jednak istotne dla naszych Bohaterów-Widzów pytania: Kim jesteśmy? Czego pragniemy? Czy możemy coś zmienić?         

***

Uwolnienie Zenona Fajfera w reż. Kuby Kowalskiego to pierwsza z trzech zaplanowanych na ten sezon prapremier sztuk nagrodzonych w V Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU.

Kuba Kowalski zwraca uwagę na to, że Zenon Fajfer, autor sztuki, jawnie nawiązuje do twórczości Samuela Becketta, a surrealistyczne obrazy przywodzą na myśl twórczość Luisa Buñuela, co jednak nie odbiera Uwolnieniu oryginalności.

– Język, którym autor się posługuje, to na wskroś współczesne połączenie otaczających nas głosów. Słychać pośród nich nieustannie nam towarzyszący medialny szum, pustą, polityczną nowomowę, dobrze znane jęki frustracji, tłumiony gniew i agresję, ale też głód przeżyć duchowych – wyjaśnia Kuba Kowalski.

Z tej polifonii wyłonił się obraz wiecznie podzielonej wspólnoty, zmęczonej i nieufnej, podatnej na manipulację i wciąż niezdolnej do wspólnego działania.

Muzycznym trzonem spektaklu Uwolnienie są dwa źródła dźwięku.

– Pierwszym z nich jest perkusja, która stoi na scenie, jednak bez perkusisty. Mogę tylko powiedzieć, że coś na niej gra. Co? Przekonacie się w teatrze – mówi Rafał Ryterski, autor muzyki do spektaklu.

Głównym generatorem dźwięku jest natomiast zespół aktorski Wrocławskiego Teatru Współczesnego, który staje się chórem.

– Tekst Zenona Fajfera został zapisany graficznie i wygląda jak swego rodzaju partytura. Kuba Kowalski rozpisał go na poszczególnych aktorów – dodaje autor muzyki.

Maks Mac mówi, że tworząc kostiumy, bazował na bardzo prostych, codziennych krojach, które przetwarzał w uzgodnieniu z reżyserem, dodając do nich własne barwy.

– To naturalne, organiczne kolory, które uwypuklają cechy charakterystyczne postaci i korespondują ze scenografią spektaklu – zapewnia Maks Mac.

Inspiracją dla scenografii były natomiast tradycyjne kurtyny teatralne.

– Zdecydowaliśmy się przetworzyć je we współczesny sposób. Scenografia pełni rolę granicy, o której jest mowa w tekście Zenona Fajfera – podkreśla autor kostiumów i scenografii.

Ważną rolę w Uwolnieniu odgrywają projekcje video.

– To instalacja z metafizycznego Big Brothera, który to wszystko obserwuje. W trakcie spektaklu ta instalacja bardzo się zmienia – nabiera dużo bardziej psychodelicznego i halucynogennego charakteru – wyjaśnia Kuba Kowalski.

– Autorzy video, Natan Berkowicz i Antoni Grałek, zrobili nie tyle projekcje do spektaklu, ale instalację z różnych kamer i z kilku kierunków. Dodatkowo przetwarzają ją przez różne efekty. To bardzo ważna i integralna część tego przedstawienia – dodaje reżyser.

Uwolnienie to według niego wycieczka w sam środek paraliżującego marazmu, poczucia dezinformacji i bezsilności, które tak dobrze znamy z ostatnich lat w Polsce. Jednocześnie zapewnia, że to wycieczka ironiczna, unikajaca patosu.

Kuba Kowalski widzi w tekście Zenona Fajfera możliwość zabrania widza w podróż od teatru absurdu, zadającego egzystencjalne pytania, przez dowcipną satyrę na współczesnych Polaków, aż po opowieść o empatii, która nieśmiało kiełkuje gdzieś pod wściekłością i wrzaskiem bohaterów. Czy jesteśmy w stanie porozumieć się i przynajmniej tymczasowo zasypać dzielące nas przepaści? Jak mamy ze sobą rozmawiać?

Spektakl bierze udział w 30. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Dominik Gac, Piotr Hildt, Anna Jazgarska, Szymon Kazimierczak, Andrzej Lis, Wanda Świątkowska.

Realizatorzy

tekst sceniczny i reżyseria  Kuba Kowalski
scenografia, kostiumy  Maks Mac
koncepcja scenografii Kornelia Dzikowska
światło  Damian Pawella
asystentka reżysera Lina Wosik
inspicjentka Katarzyna Krajewit
realizacja video Agnieszka Piesiewicz
kamery Janusz Kaźmierski, Przemysław Pogiernicki
realizacja dźwięku Piotr Postemski
realizacja światła Jan Sławkowski
 

Obsada

Wokół spektaklu

Guldapoleca spektakl „Uwolnienie"
Przemek Gulda, guldapoleca
W spektaklu "Uwolnienie" twórcy testują cierpliwość i wyobraźnię widzów [RECENZJA]
Katarzyna Mikołajewska, Gazeta Wyborcza Wrocław
Z tego teatru się nie wychodzi [RECENZJA]
Nikola Kardasz, Dziennik Teatralny Wrocław
Zenon Fajfer: Stawką jest wolność [WYWIAD]
Jacek Cieślak, „Rzeczpospolita"
Recenzje Dagmary Chojnackiej
Dagmara Chojnacka, Radio RAM
Społeczeństwo spektaklu - recenzja
Kamil Bujny, teatrologia.pl
„Uwolnienie” – twórcy opowiadają o prapremierze Wrocławskiego Teatru Współczesnego
Grzegorz Chojnowski, Radio RAM
Artystyczne spojrzenie poleca „Uwolnienie"
Ewa Mecner, Artystyczne spojrzenie
Oddech - recenzja
Tomasz Mlącki, Dziennik Teatralny Warszawa
 
Plakat, którego autorką jest Marzena Waleńska, można kupić w kasie biletowej Wrocławskiego Teatru Współczesnego lub zamówić, pisząc na adres: k.zuraw@wteatrw.pl [cena 10 zł].


Stopka

Zamknij