Jak poprzez teatr poznawać świat
JAK POPRZEZ TEATR POZNAWAĆ ŚWIAT 2022
Wrocławski Teatr Współczesny ma już za sobą trzy edycje projektu JAK POPRZEZ TEATR POZNAWAĆ ŚWIAT. Rozwijamy go i doskonalimy programowo i organizacyjnie. Cel pozostaje jednak nieustannie ten sam: chcemy stworzyć młodym ludziom możliwość kontaktu z osobami pozornie tak innymi od nich, często wykluczonymi społecznie ze względu na wiek, brak sprawności fizycznej, chorobę. Chcemy wzbudzić w młodych empatię i przekonać ich, że każdy punkt widzenia, każdy sposób patrzenia na świat może wnieść nowe wartości do naszego życia.
Dotychczasowe edycje projektu przeprowadzone były we współpracy z domami opieki i hospicjami. Trzecia edycja przeniosła zainteresowania relacjami międzypokoleniowymi na grunt rodzinny i najbliższe otoczenie i realizowana była w szczególnym momencie, podczas nasilenia pandemii i lockdownu, które dodatkowo przewartościowały koncepcję spotkań, także rodzinnych.
Czwarta odsłona JAK POPRZEZ TEATR POZNAWAĆ ŚWIAT skoncentrowana była na przełamywaniu barier oraz na twórczości osób niesłyszących.
Punktem wyjścia do pracy warsztatowej stał się spektakl „W tłumaczeniu” w reżyserii Wojtka Ziemilskiego, którego koncept oparty jest na tytułowym tłumaczeniu wierszy Tadeusza Różewicza na Polski Język Migowy. Momentami przejmujący, a chwilami zabawny monodram Adama Stoyanowa w błyskotliwy sposób rozprawia się wieloma mitami na temat głuchoty i udowadnia że nie jest ona przeszkodą do w pracy scenicznej. Dzięki wspaniałej kreacji głuchego artysty poezja Różewicza poddaje się niebanalnej i zarazem bardzo wnikliwej analizie.
Składające się na realizację projektu warsztaty wyrabiające uważność, umiejętność słuchania, nawiązywania kontaktu, analizowania nowych doświadczeń zwiększają kwalifikacje społeczne młodych, wprowadzają uczestników w spektrum zjawisk i problemów dotąd słabo im znanych. Zarówno późniejsza praca nad scenariuszami jak i nad samym spektaklem jest okazją do wzbogacenia wiedzy o świecie, lepszego poznania siebie, samodzielnego budowania własnego systemu wartości. Młodzi mają też okazję zdobyć unikalne umiejętności zapisu swoich obserwacji i doświadczeń w postaci scenariusza spektaklu, w którym sprawdzają się się w roli nie tylko aktorów, ale także reżyserów, scenografów, twórców kostiumów i oprawy dźwiękowej swoich produkcji. Poznają więc teatr "od podszewki", co daje szansę, że staną się nie tylko bogatszymi wewnętrznie ludźmi, ale również bardziej świadomymi widzami teatralnymi, a w przyszłości być może – twórcami teatru. Chcemy aby uczestnicy projektu spojrzeli na swoje otoczenie w tym kontekście, aby porozmyślali o różnych sposobach komunikacji i wrażliwości, aby poszukali i odnaleźli w sztuce możliwości mówienia o sprawach ważnych, trudnych, o emocjach.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego