Wrocławski Teatr Współczesny

Menu główne

Wyszukiwarka

Przejdź do: FaceBook
Przejdź do: Instagram
Przejdź do: YouTube
Przejdź do: Wersja kontrastowa
PrzejdĹş do wersji polskiej serwisu
Go to english version

Syrena. Anatomia miłości

Zuzanna Bojda / Amanda Lee Koe
Syrena. Anatomia miłości
Czas trwania 80 min
Data prapremiery 10 września 2022
Scena na Strychu
Miejsca nienumerowane
 

Opis

Syrena. Anatomia miłości to opowieść o tęsknocie za bezwarunkową miłością i pragnieniu bycia kochanym/kochaną, czerpiąca z realizmu magicznego i świata roślin, oparta na motywach opowiadania Syrena z tomu Ministerstwo moralnej paniki Amandy Lee Koe.

– Interesowała nas nienormatywność. Magiczno-psychologiczna tkanka narracji opowiadania Amandy Lee Koe przysłużyła się początkowemu założeniu skonfrontowania ludzkiej seksualności ze światem roślin. W ten sposób powstała wielowątkowa opowieść o głębokiej potrzebie bliskości w świecie nastawionym na skrajną indywidualność, wzmacniającym poczucie osamotnienia oraz izolacji – mówi Daria Kopiec, reżyserka. I zapowiada, że świat sceniczny spektaklu – podobnie jak w opowiadaniu Amandy Lee Koe – będzie korzystał z realizmu magicznego.

– W spektaklu spotkają się ze sobą hybrydyczne postaci wzięte z mitologii – wyjaśnia Zuzanna Bojda, autorka sztuki. – Powstało – jak to nazywam – czułe monstruarium postaci z różnych tekstów kultury, dla których odbicia szukałyśmy we współczesnych problemach związanych z byciem niedopasowanym do społecznych schematów. Namnożenie postaci niesamowitych, spotkanie ich ze sobą i oddanie im głosu pozwala poprzyglądać się sobie samym, porozmawiać o tym, co ogranicza nas w dzisiejszym świecie – dodaje Zuzanna Bojda.

Bardzo ważną rolę w spektaklu odegra muzyka na żywo. – Nie ma nic mocniej działającego na zmysły niż dźwięk żywych instrumentów na scenie. Muzyka realizowana przez Aleksandrę Gronowską i Michała Litwińca, poza aspektem budowania atmosfery, porządkuje świat retrospekcji, wewnętrznej projekcji bohaterów, ale też wchodzi w dialog z ich emocjami, budując mistyczny świat – wyjaśnia Daria Kopiec.

Projekt plakatu: Izabela Kaczmarek-Szurek / Formallina

 

Roślina, żeby uprawiać seks, potrzebuje całego świata - a przynajmniej sporej jego części, złożonej z różnorodnych bytów, należących do odmiennych porządków - tego, co nieożywione, innych roślin i zwierząt.

[Upojenie jako triumfalne wtargnięcie w nas rośliny: obietnic i niebezpieczeństwa roślinnej seksualności, Joanna Bednarek, w: Teksty Drugie 2018, nr 2]

Amanda Lee Koe to queerowa pisarka na co dzień mieszkająca w Nowym Jorku.

Z dystansu przygląda się państwu-miastu, z którego pochodzi. Choć w jej kraju formalnie panuje ustrój demokratyczny, na przestrzeni lat władze wprowadziły coraz więcej zakazów, nakazów i obostrzeń. W rozmowie z Michałem Nogasiem dla Gazety Wyborczej artystka mówi:

Singapur jest idealnym miejscem do życia dla „normalnego", to znaczy niewychylającego się, uległego obywatela. W każdym innym przypadku prędzej czy później okazuje się nieznośny. Jako osoba queer przez wiele lat odczuwałam dyskomfort wynikający z tego, że nie mogłam wyrażać siebie, musiałam ukrywać to, kim jestem. Ale z tym samym muszą się mierzyć osoby heteronormatywne, które niekoniecznie chcą brać ślub albo mieć dzieci, albo jakkolwiek zamierzają naruszyć narzucony porządek – w życiu prywatnym lub zawodowym.

Każdy „odmieniec" poddawany jest ogromnym naciskom ze strony władzy i większości społeczeństwa. W miejscu takim jak Singapur opłaca się być konformistą, inaczej przychodzi opresja – psychiczna lub fizyczna. Dopóki nie zadajesz pytań, dopóki nisko nosisz głowę, podoba ci się kapitalistyczne, heteroseksualne życie, czujesz się bezpieczny, zaopiekowany, szczęśliwy.

[Książki. Magazyn do Czytania. Nr 2/47], cały wywiad można przeczytać TUTAJ

Realizatorzy

reżyseria Daria Kopiec
tekst i dramaturgia Zuzanna Bojda
choreografia Magda Fejdasz
scenografia Matylda Kotlińska
kostiumy Pati Fitzet
światło Daria Kopiec / Jan Sławkowski
inspicjentka Katarzyna Krajewit
asystentka reżysera Anna Kieca
realizacja dźwięku Michał Ganiebny
realizacja światła  Jacek Mieczkowski
tłumaczenie Mikołaj Denderski

Obsada

Wokół spektaklu

„Syrena we Współczesnym..."
Daria Kopiec, Zuzanna Bojda i Rafał Cieluch w rozmowie z Grzegorzem Chojnowskim, Radio Wrocław Kultura
Recenzje Dagmary Chojnackiej: premiera teatralna „Syrena. Anatomia miłości"
Dagmara Chojnacka, Radio RAM
„Anatomia pragnienia"
Teresa Fazan, dwutygodnik.com
Jan Pelczar poleca: „Koniecznie idźcie"
Jan Pelczar z Radia RAM (post na Facebooku)
„O sobie samej jako innych"
Mirosław Kocur, teatralny.pl
Syrena. Anatomia miłości - recenzja spektaklu
Michał Derkacz, dlastudenta.pl
„Być albo mieć"
Kamil Bujny, teatrologia.pl
„Syrena. Anatomia miłości” | premiera we Wrocławskim Teatrze Współczesnym
Dorota Olearczyk, PIK Wrocław
Syrena. Anatomia miłości

Galeria zdjęć


Natalia Kabanow

Zdjęcia z prób


Filip Wierzbicki

Video



Stopka

Zamknij