Wrocławski Teatr Współczesny

Pidżamowcy

Mariusz Sieniewicz
Pidżamowcy
Czas trwania 110 min [bez przerwy]
Data premiery 3 grudnia 2017
Scena Duża Scena
Miejsca numerowane
 

Opis

Banda Ampuły terroryzuje pacjentów! Mafiozo w pidżamie pokątnie rozprowadza leki przeciwbólowe w szpitalu – za odpowiednią cenę, oczywiście.

Życie pidżamowców koncentruje się wokół dwóch równie niedostępnych źródeł upragnionych leków: świętej szafki w gabinecie lekarskim i nielegalnych zasobów dilera. Dni upływają na wypatrywaniu pielęgniarki z kolejną dawką leków. Jeśli istnieje Bóg, musi być anestezjologiem – mówi jeden z pacjentów. Niestety, szanse na ingerencję sił wyższych są znikome. Pacjenci muszą wziąć sprawy w swoje ręce. Zapowiada się szpitalna rewolucja!

Do tej śmieszno-smutnej historii szpitalnej rebelii twórcy spektaklu włączyli fragmenty opowieści autentycznych, przywołując głosy pacjentów i lekarzy. Pomiędzy prawdą a fikcją znalazło się miejsce dla rozważań nad istotą bólu. Nie tylko fizycznego.

Realizacja jest nagrodą dla Mariusza Sieniewicza w II Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU organizowanym przez Wrocławski Teatr Współczesny i Miasto Wrocław

W spektaklu wykorzystano teksty Magdaleny Rigamonti Niedługo sami się będziecie leczyć! i Jakuba Sieczki To ja Wam teraz opowiem, jak to jest być młodym lekarzem w Polsce zamieszczonych na ich kontach na Facebooku.

Realizatorzy

reżyseria Marcin Liber
scenografia, projekcje video, światło Mirek Kaczmarek
kostiumy grupa Mixer [Dorota Gaj-Woźniak, Robert Woźniak, Monika Ulańska]
ruch sceniczny Maćko Prusak
realizacja dźwięku Michał Kalecki
realizacja światła Daniel Piastowski
realizacja video Marcin Dominiak
asystent reżysera Tadeusz Ratuszniak
inspicjentka Katarzyna Krajewit

Obsada

Pieniążek Zdzisław Kuźniar
Drab Ketonal Krzysztof Zych
Drab Dolargan Mariusz Bąkowski
Pidżamowcy Anna Błońska, Mikołaj Siemionek, Marta Grygiel, Ewa Sadowska, Jacek Różański, Katarzyna Jankowska, Arkadiusz Jaskot, Klaudia Kleina, Damian Kujawski, Michał Borecki

Wokół spektaklu

Dramat medyczny, czyli polityczny
Magda Piekarska, wyborcza.pl
Bajki Wielkiego Anestezjologa
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
Sztuka Pidżamowcy to zbiorowe theatrum lęku przed reglamentacją „życia bez bólu”. Największa nierówność społeczna, jaka nas czeka, a może już się dokonuje, to fizyczne cierpienie wobec terroru szczęśliwego, bezbolesnego życia, które oferuje współczesna kultura pod postacią zaawansowanej farmakologii. Jedni, zazwyczaj nieliczni, mają do niej dostęp, reszta – nie. Innymi słowy: bogatym – morfina, biednym – polopiryna. To zapis rewolty i utopijne marzenie o świecie, w którym możemy unieważnić, zniszczyć ból. To religia przyszłości. Bo przerastają nas nasze cierpiące, umierające ciała, a metafizyczna perspektywa już nie wystarcza. Chrystus cierpiał na krzyżu i nie znalazł się nikt, kto podałby mu znieczulenie. My, bez znieczulenia – pojmowanego i dosłownie, i w przenośni – nie umiemy wytrzymać w rzeczywistości, którą sami stwarzamy.

„Chciałem na nowo zmierzyć się z problemem, którym żyłem pisząc „Walizki hipochondryka” – mówi Mariusz Sieniewicz. – Pidżamowcami polemizuję ze swoją powieścią, doprowadzam bunt cierpiących do szczęśliwego, choć straceńczego końca. Postanowiłem steatralizować ból, cierpienie i farmakologiczny eskapizm, sprowadzić go do wyostrzonych relacji interpersonalnych, zewnętrznych. Jest jeden facet, który oferuje Elizjum zapomnienia, jest cały szpital, który o tym Elizjum marzy. Z tego powstało napięcie, tykająca bomba”.
 
Plakaty można kupić w kasie biletowej Wrocławskiego Teatru Współczesnego lub zamówić, pisząc na adres: karolina.zuraw@wteatrw.pl [cena 10 zł]
Pidżamowcy

Galeria zdjęć


fot. Natalia Kabanow

Zdjęcia z prób


fot. Natalia Kabanow

Video



Stopka

Zamknij