Wrocławski Teatr Współczesny

Marek Fiedor

{n_title2}

Urodził się 18 kwietnia 1962 w Gorlicach. Po ukończeniu teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim [1986] pracował jako konsultant programowy w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie oraz instruktor w Krakowskim Domu Kultury „Pałac pod Baranami”. W latach 1988 – 1992 studiował na Wydziale Reżyserii Dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie, gdzie po ukończeniu studiów pracował jako wykładowca. Od 2010 jest wykładowcą na Wydziale Aktorskim w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.

Jako reżyser zadebiutował w 1990 i w następnych latach zrealizował prawie czterdzieści przedstawień na scenach w Krakowie, Toruniu, Poznaniu, Wrocławiu, Warszawie i Łodzi. Przez kilka lat pracował w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu, gdzie zrealizował m.in. uhonorowane nagrodami spektakle Matka Joanna od Aniołów wg Iwaszkiewicza oraz Baal Brechta.

Za pierwszy otrzymał m.in.: Grand Prix Opolskich Konfrontacji Teatralnych [2002]; Grand Prix na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy [2002]; dwie Nagrody (sakiewki) na Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach [2003]; Nagrodę im. Konrada Swinarskiego [2002]; nagrodę dla najlepszego reżysera na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Kontakt w Toruniu [2003]; Nagrodę za najlepsze przedstawienie w Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej [2006]. Baala wyróżniono w 2007 nagrodą Kanału TVP Kultura w kategorii „teatr” za reżyserię oraz nagrodą za najlepsze przedstawienie w Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej. Za zrealizowane w Teatrze Polskim w Poznaniu przedstawienie Wyszedł z domu Różewicza otrzymał nagrodę dla spektaklu i wyróżnienie za reżyserię w Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej [2008]. Za zrealizowany w Teatrze im. Horzycy w Toruniu Ożenek otrzymał Grand Prix na Festiwalu Komedii w Tarnowie [1997]. Jest laureatem nagrody im. Bohdana Korzeniewskiego [1997], był dwukrotnie nominowany do Paszportu „Polityki” [2006, 2007].

Od sezonu 2012/2013 jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

Repertuar

43. Tadeusz Różewicz: Wyszedł z domu. Tak zwana komedia
reżyseria: Marek Fiedor
scenografia: Nika Jaworowska 
muzyka: Tomasz Hynek 
światło: Jan Sławkowski 
Wrocławski Teatr Współczesny, premiera: 08.01.2022

42. Wit Szostak: Pogłosy
współ-inscenizacja: Tomasz Hynek
projekcje: Marcin Dominiak
światło: Jan Sławkowski
Wrocławski Teatr Współczesny, premiera: 06.03.2020

41. Sławomir Mrożek: Garbus
scenografia: Marek Fiedor
kostiumy: Nika Jaworowska-Duchlińska
muzyka: Tomasz Hynek
światło: Jan Sławkowski
Wrocławski Teatr Współczesny, premiera: 29.09.2018

40. Marta Guśniowska : Poczekalnia sześć-dwa-zero
scenografia: Klaudia Laszczyk
PWST we Wrocławiu, przedstawienie dyplomowe studentów IV roku WA, premiera: 28.04.2017

39. Tymoteusz Karpowicz: Zakup z dostawą na miejsce
(czytanie performatywne w repertuarze WTW)
scenografia: Marek Fiedor
opracowanie muzyczne: Tomasz Hynek
projekcje: Jakub Lech
Wrocławski Teatr Współczesny, premiera: 08.10.2016

38. Lidia Amejko: Silesia, Silentia
scenografia: Marek Fiedor
kostiumy: Bajka Mourier
muzyka: Tomasz Hynek
Wrocławski Teatr Współczesny, premiera: 23.01.2016

37. Helmut Kajzar: Paternoster
na podstawie dramatów, wywiadów i esejów Helmuta Kajzara (wersja II)
scenariusz i scenografia: Marek Fiedor
kostiumy: Nika Jaworowska-Duchlińska
muzyka: Tomasz Hynek
światło: Jan Sławkowski, Przemysław Kaczmarek
Wrocławski Teatr Współczesny, premiera: 14.06.2014

36. Franz Kafka: Zamek
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia i światło: Justyna Łagowska
muzyka: Tomasz Hynek
Wrocławski Teatr Współczesny, premiera: 22.06.2013

35. Mikołaj Gogol: Rewizor
scenografia: Nika Jaworowska-Duchlińska
muzyka: Tomasz Hynek
światło: Bartłomiej Dębowski
Teatr im. Jaracza w Łodzi, premiera: 12.11.2011.

34. Alberto Moravia: Konformista
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia: Nika Jaworowska-Duchlińska
muzyka: Tomasz Hynek
światło: Justyna Łagowska
projekcje: Mirek Kaczmarek
Teatr Powszechny w Warszawie, premiera: 04.03.2011.

33. Tadeusz Różewicz: Stara kobieta wysiaduje
scenografia i światło: Justyna Łagowska
kostiumy: Nika Jaworowska-Duchlińska
muzyka: Tomasz Hynek
Teatr im. Jaracza w Łodzi, premiera: 13.11.2010.

32. Hermann Broch: Oczarowanie
na podstawie powieści Kusiciel Hermanna Brocha
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia: Jan Kozikowski
muzyka: Tomasz Hynek
światło: Justyna Łagowska
przedpremierowy pokaz pierwszej wersji zatytułowanej Kusiciel, 10.01.2009.
Teatr Studio w Warszawie, premiera: 15.01.2010.

31. Tadeusz Różewicz: Moja córeczka
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia: Nika Jaworowska-Duchlińska
muzyka: Bolesław Rawski
światło: Mirosław Poznański
projekcje: Jerzy Rudziński
Teatr Ateneum w Warszawie, premiera: 07.10.2009.

30. Antonio Buero Vallejo: Gdy rozum śpi, budzą się demony
scenografia: Nika Jaworowska-Duchlińska
muzyka: Tomasz Hynek
projekcje i światło: Wojciech Puś
Teatr Polski w Poznaniu, premiera: 05.04.2008.

29. Tadeusz Borowski: Bitwa pod Grunwaldem
na podstawie opowiadania Tadeusza Borowskiego oraz utworów Tadeusza Nowakowskiego, Stefana Wóycickiego, Stanisława Wyspiańskiego, Tadeusza Zajączkowskiego i artykułów z tygodnika „Słowo Polskie" [Freimann 1945]
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia: Nika Jaworowska-Duchlińska
muzyka: Tomasz Hynek
projekcje i światło: Wojciech Puś
Teatr Studio w Warszawie, premiera: 12.01.2008.

28. Tadeusz Różewicz: Wyszedł z domu
scenografia: Nika Jaworowska-Duchlińska
muzyka: Tomasz Hynek
światło: Wojciech Puś
projekcje: Mirek Kaczmarek
Teatr Polski w Poznaniu, premiera: 30.03.2007.

27. Bertolt Brecht: Baal. Siedem aspektów baalicznego odczucia świata
scenografia: Jan Kozikowski
muzyka: Tomasz Hynek
światło: Wojciech Puś
Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu, premiera: 10.11.2006.

26. Wszystkim Zygmuntom między oczy!!!
na podstawie powieści Czwarte niebo Mariusza Sieniewicza
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia: Jan Kozikowski
muzyka: Tomasz Hynek
projekcje i światło: Wojciech Puś
Teatr Polski we Wrocławiu, premiera: 31.03.2006

25. Roland Schimmelpfennig: Kobieta sprzed dwudziestu czterech lat
scenografia: Nika Jaworowska-Duchlińska
muzyka: Tomasz Hynek
projekcje i światło: Wojciech Puś
Teatr Polski w Poznaniu, premiera: 19.11.2005.

24. Fiodor Dostojewski: Biesy
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia: Jan Kozikowski
muzyka: Tomasz Hynek
światło: Grzegorz Cwalina
Teatr Polski w Poznaniu, premiera: 10.04.2005.

23. Albert Camus: Dżuma
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia: Nika Jaworowska-Duchlińska
muzyka: Bolesław Rawski
światło: Krzysztof Sendke
projekcje: Wojciech Puś
Teatr im. Jaracza w Łodzi, premiera: 18.12.2004.

22. Nikołaj Erdman: Samobójca
scenografia: Nika Jaworowska-Duchlińska
muzyka: Bolesław Rawski
światło: Grzegorz Cwalina
Teatr Dramatyczny w Warszawie, premiera: 27.06.2004.

21. Franz Kafka: Proces
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia: Jan Kozikowski
muzyka: Tomasz Hynek
światło: Grzegorz Cwalina
Teatr Polski w Poznaniu, premiera: 20.02.2004.

20. Format: Rewizor
na podstawie dramatu Mikołaja Gogola
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia: Agnieszka Jałowiec
muzyka: Tomasz Hynek
Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu, premiera: 26.06.2003.

19. Bertolt Brecht: Baal. Siedem aspektów baalicznego odczucia świata
scenografia: Jan Kozikowski
muzyka: Tomasz Hynek
PWSFTviT w Łodzi, przedstawienie dyplomowe studentów IV r. WA, premiera: 14.12.2002.

18. Jarosław Iwaszkiewicz: Matka Joanna od Aniołów
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia: Jan Kozikowski
muzyka: Tomasz Hynek
światło: Grzegorz Cwalina
Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu, premiera: 26.01.2002.

17. Tysiącletnie Królestwo
na podstawie powieści Człowiek bez właściwości Roberta Musila
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia: Jan Kozikowski
muzyka: J. S. Bach, Bolesław Rawski
producent: Centrum Kultury „Zamek” oraz Stowarzyszenie Teatralne „Antrakt”
scena: Sala Kameralna CK „Zamek” w Poznaniu, premiera: 27.06.2001.

16. Biljana Srbljanović: Sytuacje rodzinne
scenografia: Jan Kozikowski
muzyka: Tomasz Hynek, Robert Siwak
światło: Grzegorz Cwalina
Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu, premiera: 10.02.2001.

15. Tony Kushner: Anioły w Ameryce
scenografia: Nika Jaworowska-Duchlińska
muzyka: Tomasz Hynek
Teatr im. W. Horzycy w Toruniu, premiera: 30.09.2000.

14. tryptyk wyspiański
na podstawie listów, juweniliów oraz dramatów Meleager, Protesilas i Laodamia i Achilleis Stanisława Wyspiańskiego (wersja II)
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia: Nika Jaworowska-Duchlińska
muzyka: Bolesław Rawski
Stary Teatr w Krakowie, premiera: 25.03.2000.

13. Hermann Broch: Niewinni
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia: Jan Kozikowski
światło: Grzegorz Cwalina
Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu, premiera: 08.01.2000.

12. Don Juan
na podstawie utworów Maxa Frischa, Sorena Kierkegaarda, Prospera Merimee, Oskara Miłosza, Moliera, Tirso de Moliny, Lorenzo da Ponte, Aleksandra Puszkina, Tadeusza Rittnera oraz Jose Zorrilli
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia: Nika Jaworowska-Duchlińska
muzyka: Bolesław Rawski
Stary Teatr w Krakowie, premiera: 17.04.1999.

11. Helmut Kajzar: Paternoster
na podstawie dramatów, wywiadów i esejów Helmuta Kajzara
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia: Anna Sekuła
muzyka: Bolesław Rawski
Teatr im. W. Horzycy w Toruniu, premiera: 07.11.1998.

10. tryptyk wyspiański
na podstawie listów, juweniliów oraz dramatów Meleager, Protesilas i Laodamia i Achilleis Stanisława Wyspiańskiego
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia: Nika Jaworowska-Duchlińska
muzyka: Bolesław Rawski
Teatr Polski w Poznaniu, premiera: 22.05.1998.

09. Mikołaj Gogol: Ożenek
scenografia: Nika Jaworowska-Duchlińska
muzyka: Bolesław Rawski
Teatr im. W. Horzycy w Toruniu, premiera: 16.04.1997.

08. Henrik Ibsen: Peer Gynt
scenografia: Małgorzata Szczęśniak
muzyka: Zygmunt Konieczny
Stary Teatr w Krakowie, premiera: 15.12.1996.

07. Antoni Czechow: Mewa
scenografia: Małgorzata Szczęśniak
muzyka: Zygmunt Konieczny
Teatr Polski we Wrocławiu, premiera: 18.11.1995.

06. Miguel Cervantes: Don Kichote
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia: Małgorzata Szczęśniak
muzyka: Zygmunt Konieczny
Stary Teatr w Krakowie, premiera: 22.04.1995.

05. Alfred de Musset: Nie igra się z miłością
scenografia: Anna Sekuła
Teatr im. W. Horzycy w Toruniu, premiera: 08.05.1994.

04. Harold Pinter: Zdrada
scenografia: Małgorzata Szczęśniak
Stary Teatr w Krakowie, premiera: 06.11.1993.

03. Jarosław Marek Rymkiewicz / wg Calderona: Kochankowie piekła
scenografia: Małgorzata Szczęśniak
Teatr Ludowy w Nowej Hucie, premiera: 12.02.1993.

02. Bungo 622
na podstawie powieści 622 upadki Bunga oraz listów Stanisław Ignacego Witkiewicza
scenariusz: Marek Fiedor, Barbara Krasińska
scenografia: Andrzej Prokop
producent: Krakowska Fundacja Artystów Teatru
scena: Stara Malarnia ASP w Krakowie, premiera: 18.05.1992.

01. Apokryf wigilijny
na podstawie tekstów Stanisława Estreichera, Oskara Kolberga, ewangelii apokryficznych, artykułów z rocznika etnograficznego Wisła oraz pastorałek ludowych i staropolskich
scenariusz: Marek Fiedor
scenografia: Anna Sekuła
muzyka: Zygmunt Konieczny
Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, premiera: 29.12.1990.

{n_title2}

Wywiady

Przystanek Kultura. Rozmowa z Markiem Fiedorem
19 stycznia 2024
Debata „Teatr. Nowe sytuacje”
30 października 2023
Daliśmy zgodę na kłamstwo
1 grudnia 2018
Z Markiem Fiedorem rozmawia Jolanta Kowalska, teatr-pismo.pl
Nierealistyczny realizm
6 lipca 2015
Z Markiem Fiedorem rozmawia Andrzej Ficowski, O.pl
Teatr nie jest barykadą
14 lutego 2014
Z Markiem Fiedorem rozmawia Jolanta Kowalska, teatralny.pl
Teatr – obszar wolności
4 listopada 2013
Z Markiem Fiedorem rozmawia Joanna Sokołowska-Durałek
Co się stało z tą Polską
29 marca 2007
Z Markiem Fiedorem rozmawia Stefan Drajewski, „Głos Wielkopolski" nr 75
Żadnych oczyszczeń
15 czerwca 2006
Z Markiem Fiedorem rozmawia Maryla Zielińska, Didaskalia nr 76, 2006
Lubię powieściowy świat
1 maja 2006
Z Markiem Fiedorem rozmawia Jakub Żuchowski, artPapier.pl nr 9 (57), 2006
W teatrze – zawsze będziesz sam
10 grudnia 2002
Z Markiem Fiedorem rozmawia Maryla Zielińska, „Teatr" nr 12, 2002
Nic już nie będzie tak jak dawniej
10 marca 1999
Z Markiem Fiedorem rozmawia Joanna Nowak, „Czas Kultury" nr 3, 1999


Stopka

Zamknij