Wrocławski Teatr Współczesny

Menu główne

Wyszukiwarka

Przejdź do: FaceBook
Przejdź do: Instagram
Przejdź do: YouTube
Przejdź do: Kontrast domyślny - klasyczna wersja serwisu
PrzejdĹş do wersji polskiej serwisu
Go to english version

Marat/Sade

Peter Weiss, przekład: Andrzej Wirth
Marat/Sade
Czas trwania 130 min [1 przerwa]
Data premiery 19 listopada 2022
Scena Duża Scena
Miejsca numerowane
 

Opis

Punkowa energia we wściekle wykrzyczanym, wyśpiewanym i dowcipnym spektaklu, czerpiącym inspiracje z popkultury i malarstwa. To ciąg scen teatru w teatrze, w którym scenografia powstaje na oczach widzów, a wszystko zmierza do zaskakującego finału. Reżyser Marcin Liber dał upust swojej wyobraźni i pozwolił wyszaleć się dwunastu aktorom, wcielającym się w barwne i wyraziste postaci. Marat/Sade to tragikomiczna opowieść o uniwersalnych mechanizmach rządzących naszym światem, a wciąż aktualne pozostaje pytanie: „Maracie, co się stało z naszą rewolucją?".

Spektakl Marat/Sade powstał na podstawie dramatu Petera Weissa zatytułowanego Męczeństwo i śmierć Jean Paul Marata przedstawione przez zespół aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem Pana de Sade.

Marat/Sade to słynna sztuka, grana od Berlina po Nowy Jork, wystawiana m.in. na Broadwayu i nagrodzona prestiżowymi nagrodami Tony. Peter Brook wyreżyserował na jej podstawie nie tylko spektakl teatralny, ale też filmowy musical. Jakie spojrzenie na ten szalony i wciąż aktualny tekst zaproponuje Marcin Liber? Spektakl na podstawie dramatu Petera Weissa zdecydował się wystawić z trzech powodów – dlatego że opowiada o śmierci, o rewolucji i o teatrze.

– Posługujemy się skrótem Marat/Sade, bo w spektaklu ważną rolę odgrywa tych dwóch bohaterów i dialog, jaki między sobą prowadzą. Marat jest opętany ideą rewolucji, a markiz sceptycznie podchodzi do poczynań ludzkości. Dramat Petera Weissa powstał w latach 60., rewolucja była więc prosta w interpretacji –sztuka opowiadała o kompromitacji systemu komunistycznego oraz o wojnie w Wietnamie – mówi Marcin Liber. I dodaje, że postanowił pozostawić dla widzów przestrzeń interpretacyjną tak, żeby sami zdecydowali, przez pryzmat której rewolucji będą czytać ten tekst. – Marat/Sade to uniwersalna opowieść o mechanizmach, jakie pojawiają się w jej trakcie, niezależnie od tego, czy jest to rewolucja francuska, październikowa czy krwawa rewolucja Czerwonych Khmerów albo inne przewroty, które znamy z historii – podkreśla reżyser spektaklu.

Michał Kmiecik, który odpowiada za współpracę dramaturgiczną przy tym spektaklu, zwraca uwagę na to, że podstawowym tematem sztuki Weissa jest „restauracja monarchii, czyli klęska rewolucji, niespełnione nadzieje, rozgoryczenie i rozczarowanie".

– W bardzo wielu scenach Weiss bardzo wprost mówi o zaangażowaniu swoich rodaków w hitleryzm i nazistowską maszynę śmierci. Rewolucja francuska jest dla Weissa nie tylko konkretnym wydarzeniem historycznym, ale też, w tym najlepszym Brechtowskim sensie, modelem, dzięki któremu można przyglądać się innym historycznym wypadkom – podkreśla Michał Kmiecik.

Co ciekawe, w spektaklu zagrają sami mężczyźni. 

– Przytułek w Charentonie ma znamiona zamkniętego miejsca z obostrzeniami. Nie jest to przestrzeń o charakterze koedukacyjnym. Zamknięci w tym zakładzie mężczyźni są zmuszeni – wzorem teatru szekspirowskiego – odgrywać kobiece role, bo nie ma tam kobiet. Chodzi też o to, że w historii rewolucji są one niewidzialne, a w tekstach kultury kobiety-rewolucjonistki zostały wyparte przez mężczyzn. Nie dostrzegając kobiet, chcemy wyostrzyć ten temat – wyjaśnia Marcin Liber.

Co wyniknie z tegoże na scenie będą sami mężczyźni?

 – Same niebezpieczne sprawy. To żywioł, czasami przypominający żywioł męskiej szatni. Bawimy się tym, ale przyglądamy się także niebezpieczeństwu wynikającemu z tego, że ten świat opowiadają nam szaleńcy, którzy są mężczyznami – powiedział reżyser Marat/Sade.

– Wszystkie role żeńskie grają u nas mężczyźni, więc w jednym przypadku postanowiliśmy się też zabawić kostiumem – dodaje Mirek Kaczmarek, autor kostiumów.

Tomasz Leszczyński, kompozytor muzyki do spektaklu, zapowiada natomiast, że dwunastu aktorów będzie używać swoich głosów.

– To będzie nie tylko śpiew, ale również różne okrzyki, nieartykułowane dźwięki. W takiej grupie jest duży potencjał. Rzadko mam okazję słyszeć męski chór, a w teatrze to już w ogóle – mówi Tomasz Leszczyński. Podkreśla, że będzie można usłyszeć muzykę z punkową energią oraz metalicznymi i industrialnymi dźwiękami.

Marcin Liber zdecydował się sięgnąć po utwór Lecha Janerki

– Płyta Klausa Mitffocha jest dla mnie płytą formacyjną, a piosenkę „Ewo, rewo i ja" znam na pamięć i potrafię ją zaśpiewać obudzony w środku nocy. Nie ma lepszej piosenki o rewolucji – uważa reżyser spektaklu Marat/Sade.

Zapowiada też, że widzowie będą świadkami konstruowania tego świata i teatru przez pacjentów-aktorów.

– Ma to mieć trochę znamiona grup teatralnych, które zajmują się niemalże wszystkim – od pisania scenariusza, do budowania scenografii czy odtwarzania wszelkich ról – wyjaśnia Marcin Liber.

– Idea tego projektu jest taka, że przeprowadzamy widzów przez cały proces montażu scenografii, czyli widz tak jakby uczestniczy w budowaniu dekoru, który zakończy się wielkim i bujnym finałem – powiedział Mirek Kaczmarek, odpowiedzialny nie tylko za kostiumy, ale też scenografię i światło.

Realizatorzy

reżyseria Marcin Liber
współpraca dramaturgiczna Michał Kmiecik
scenografia, kostiumy, światło Mirek Kaczmarek
ruch sceniczny Hashimotowiksa
asystentka reżysera / inspicjentka Katarzyna Krajewit
realizacja dźwięku Maciej Duszyński/ Michał Ganiebny/ Kacper Dubicki
realizacja światła Janusz Kaźmierski
realizacja video Agnieszka Piesiewicz

Obsada

PAN DE SADE Jerzy Senator

MARAT Rafał Cieluch

SIMONA EVRARD Tomasz Taranta

KAROLINA CORDAY Mariusz Bąkowski

DUPERRET Dominik Smaruj

JAKUBROUX Przemysław Kozłowski

KOKOL Maciej Kowalczyk

FOLPOCH Krzysztof Boczkowski

CUCURUCU Krzysztof Zych

ROSSIGNOL Miłosz Pietruski

WYWOŁYWACZ Tadeusz Ratuszniak

COULMIER Piotr Łukaszczyk (gościnnie)

oraz Michał Paluch (gitara)

Wokół spektaklu

Punk's not dead i niech żyje rewolucja. "Marat/Sade" we Wrocławskim Teatrze Współczesnym
Katarzyna Mikołajewska, Gazeta Wyborcza - Wrocław
„Rewolucja jest w nas, ale co się z nią stało?"
Małgorzata Matuszewska - miarakultury.blogspot.com
Rewolucja we Współczesnym | po premierze „Marat/Sade”
Dorota Olearczyk, PIK Wrocław
Marcin Liber, Mariusz Bąkowski i Dominik Smaruj o „Marat/Sade"
Grzegorz Chojnowski, Radio Wrocław Kultura
Anarchia na scenie teatru. "Nie gramy wariatów, lecz szaleńców" - wywiad z Marcinem Liberem
Katarzyna Mikołajewska, Gazeta Wyborcza - Wrocław
Jan Pelczar o „Marat/Sade"
Jan Pelczar z Radia RAM dzieli się wrażeniami ze spektaklu na Facebooku
Guldapoleca „Marat/Sade"
Przemek Gulda, guldapoleca
Obywatele nowego porządku
Kamil Bujny, teatrologia.pl
Marat/Sade

Nadchodzące terminy

5 stycznia 2023 (czwartek), godz. 19:15

6 stycznia 2023 (piątek), godz. 19:15

7 stycznia 2023 (sobota), godz. 19:15

8 stycznia 2023 (niedziela), godz. 18:15

Galeria zdjęć


Natalia Kabanow

Zdjęcia z prób

Video



Stopka

Zamknij