Kuba Kowalski
Rocznik 1981. Studiował sinologię na Uniwersytecie Warszawskim i w National Taiwan Normal University w Tajpej na Tajwanie oraz reżyserię teatralną w PWST im. L. Solskiego w Krakowie. Był asystentem Krystiana Lupy przy pracy nad spektaklem Zaratustra wg Fryderyka Nietzschego w Starym Teatrze w Krakowie. W 2005 roku w ramach projektu K.O. 3 wyreżyserował krótką operę współczesną Ich bin Rita Detleva Glanerta w Hebbel-Theater w Berlinie.
Jest autorem spektakli Niepokoje wychowanka Törlessa wg Roberta Musila (Teatr Dramatyczny w Warszawie), Manhattan Medea Dei Loher oraz Kiedyś szło lepiej Emmanuela Darleya (Teatr im. Jaracza w Olsztynie), Zwodnica Thomasa Middletona i Williama Rowleya, Kotka na rozpalonym blaszanym dachu Tennessee Williamsa oraz Mizantrop Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego (Teatr Polski w Poznaniu), Wichrowe Wzgórza wg Emily Brontë oraz Szkarłatny płatek i biały wg Michela Fabera (Teatr Studio w Warszawie), Dolce Vita Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego (Teatr im. Kochanowskiego w Opolu), Good Night Cowboy Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego (koprodukcja Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu i Teatru WARSawy w Warszawie), Pani Bovary wg Gustawa Flauberta, Diabeł i tabliczka czekolady na podstawie reportaży Pawła Piotra Reszki, Tramwaj zwany pożądaniem Tennessee Williamsa oraz Nora Henryka Ibsena (Teatr im. Osterwy w Lublinie), Zachodnie wybrzeże Bernarda-Marie Koltèsa (Teatr im. Żeromskiego w Kielcach), Przebudzenie wiosny Franka Wedekinda (Szkoła Filmowa w Łodzi), Sonata jesienna Ingmara Bergmana (Teatr WARSawy w Warszawie), Hedda Gabler Henrika Ibsena (Teatr Narodowy w Warszawie), Salome Oscara Wilde’a (Stary Teatr w Krakowie).
W WTW wyreżyserował spektakl Uwolnienie na podstawie sztuki Zenona Fajfera, która została nagrodzona w V Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU.
Ponadto, wyreżyserował teatr telewizji Długie życie na podstawie dramatu Rafała Wojasińskiego (Teatroteka, produkcja WFDiF), przygotował plenerowe widowisko GRILL/walka wre gorąca na podstawie Pastorale Amelii Hertzówny (Muzeum Powstania Warszawskiego) oraz instalację dźwiękową Fryderyk Chopin. Ciennik osobisty na podstawie listów kompozytora z muzyką Sławka Kupczaka (Dolny Ogród Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego).
Laureat drugiej nagrody na Ogólnopolskim Przeglądzie Monodramu Współczesnego (Stephanie Moles dziś rano zabiła swojego męża... z Teatru WARSawy), Nagrody Teatralnej Miasta Gdańsk (Ciała obce z Teatru Wybrzeże), nagrody Jury Młodych Festiwalu Rzeczywistość Przedstawiona w Zabrzu (Diabeł i tabliczka czekolady z Teatru im. Osterwy w Lublinie), nagrody za reżyserię na Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych w Rabacie, Grand Prix na Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi oraz łódzkiej Złotej Maski za reżyserię (Przebudzenie wiosny ze Szkoły Filmowej w Łodzi).
Fot. Filip Wierzbicki