Wrocławski Teatr Współczesny

Menu główne

Wyszukiwarka

Przejdź do: FaceBook
Przejdź do: Instagram
Przejdź do: YouTube
Przejdź do: Kontrast domyślny - klasyczna wersja serwisu
Przejdź do wersji polskiej serwisu
Go to english version

Garnitur Prezydenta

Malina Prześluga
Garnitur Prezydenta
Czas trwania 110 min. [bez przerwy]
Data premiery 5 marca 2016
Scena Duża Scena
Miejsca numerowane
 

Opis

Drobny wypadek: przelatujący ptak zapaskudził garnitur.

Niestety garnitur przyoblekał prezydenta, a stąd do szeregu spiskowych teorii tylko jeden krok…
Garnitur Prezydenta, po czyszczeniu i prasowaniu zaczyna rosnąć i pęcznieć, przejmując władzę. Garnitur, który porzucił Prezydenta zaczyna własne rządy, potęgując chaos i wywołując konflikty. Uwolniony od krępującej obecności właściciela judzi, manipuluje i podsyca antagonizmy. Garnitur pragnie wojny!
W dramacie Maliny Prześlugi ludzie, zwierzęta, upersonifikowane przedmioty i idee tworzą uniwersalny mikrokosmos, celnie odzwierciedlając mechanizmy rządzące światem. Metafory wydają się wręcz biegać (i to dosłownie!) po scenie.

Sztuka została napisana na I Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU organizowany przez Wrocławski Teatr Współczesny i Miasto Wrocław i otrzymała w nim II nagrodę.

Realizatorzy

reżyseria, choreografia, teksty piosenek Cezary Iber
scenografia Michał Araszewicz
projekcje wideo Michał Jankowski
operator Przemysław Brynkiewicz
inspicjentka i asystentka reżysera Katarzyna Krajewit

Obsada

Adam Mickiewicz Krzysztof Kuliński
Juliusz Słowacki Marcin Łuczak, Piotr Bondyra
Bardzo charakterystyczny człowiek Krzysztof Boczkowski
Pani Słowikowa Jolanta Solarz-Szwed
Mężczyzna z toi-toi Krzysztof Zych
Garnitur Prezydenta Tadeusz Ratuszniak
Dziecko Maciej Dubielowski | Ernest Lisowski

Wokół spektaklu

„Garnitur Prezydenta” we Wrocławskim Teatrze Współczesnym: Tu polecisz, tam polecisz, jakoś zleci
Małgorzata Matuszewska, gazetawroclawska.pl
Potwory i formy
Leszek Pułka, teatralny.pl
Akurat patrzyłem w bok
Jarosław Klebaniuk, teatrdlawas.pl
Nieładnie jest wykorzystywać symbole
Martyna Dębska, dziennikteatralny.pl
Garnitur zyskał na aktualności
Magda Piekarska, "Gazeta Wyborcza"
W Polskę (nie) wierzę?
Karolina Augustyniak, czytamteksty.blogspot.com

 

A co, jeżeli za każdą władzą stoi ktoś, kto pociąga za sznurki? A co, jeżeli ten ktoś ma kompleks niższości? A co, jeżeli tego kompleksu może się pozbyć tylko dokonując wielkich czynów? A co, jeżeli największym czynem, jaki mu przychodzi do głowy, jest wojna?

W kraju, gdzie absurd siedzi obok każdego pasażera w tramwaju, gdzie symbole tego kraju zostały zdeprecjonowane i umieszone na bluzach z kapturem za 59,90 PLN, gdzie „starzy bogowie” – Mickiewicz, Słowacki, Tuwim – zostali zastąpieni przez nowe media, zafejsbukowani i stwitterowani. W kraju, gdzie opozycją dla prawicy jest prawica, a język degraduje się z każdą nowo wydrukowaną i głośno wypowiedzianą literą. W tym kraju, geopolitycznie najlepiej położonym dla przemarszu wojsk, wciąż żyje człowiek, który chciałby powiedzieć: „w Polskę wierzę”.

 


Rozmowa z Cezarym Iberem, reżyserem spektaklu Garnitur Prezydenta we Wrocławskim Teatrze Współczesnym

Tatiana Drzycimska: Byłeś jedną z pierwszych osób, które w lecie ubiegłego roku mogły przeczytać „Garnitur Prezydenta” Maliny Prześlugi po zakończeniu obrad jury konkursu dramaturgicznego strefy_kontaktu 2016, ogłoszonego wspólnie przez Wrocławski Teatr Współczesny i Miasto Wrocław. Przygotowywałeś pokaz fragmentów nagrodzonych sztuk na październikową Galę wręczenia nagród.

Cezary Iber: Pierwsza rzecz, która mnie uderzyła w tym tekście to fakt, że Malina potraktowała bardzo ostro i dramaturgię, i literaturę, i współczesny teatr, i Polskę – konwenanse, symbole, politykę, rozmaite klisze. Użyła tego bardzo świadomie, nikogo nie obrażając, pokazując jednak najistotniejsze zjawiska. Czyli dokonała tego, czego tak naprawdę sztuka powinna dokonywać – pokazała rzeczywistość. W sposób artystyczny. Uważam, że zadaniem sztuki jest uwrażliwianie odbiorcy, pokazywanie prawdy i ulepszanie świata. Z jednej strony dramat mnie przerażał, bo jest groteską polityczną o Polsce, a groteska i polityka jako takie mnie nie pasjonują, a z drugiej – było to bardzo podniecające, ponieważ sztuka została świetnie, emocjonalnie napisana.

Tatiana Drzycimska: Dużo skreślasz w tekście w trakcie prób?

Cezary Iber: Nie, bardzo niedużo. Nad podziw mało. Malina czuje teatr.

Tatiana Drzycimska: Jesteś znany z umiejętności łączenia konwencji i stylów. Jakie to będzie przedstawienie?

Cezary Iber: Widzowie na pewno będą się śmiać. W tekście jest dużo komizmu. Ten rodzaj komizmu towarzyszy nam często w życiu. Szedłem niedawno ulicą w Warszawie i nagle widzę szyld: BAR IRLANDZKI – KUCHNIA AZJATYCKA. Bardzo mnie to rozśmieszyło. O śmiech się nie martwię. Skupiam się przede wszystkim na tym, żeby tekst funkcjonował autentycznie w ustach i w ciałach aktorów. Nie jest to proste, bo Malina Prześluga posłużyła się symbolami. Mamy w sztuce między innymi takie postaci: Niezwykle Charakterystyczny Człowiek, Kowalska, Delegacja, Orzełek, Bocianek. Zagranie symbolu jest piekielnie trudne – ściągnięcie go na scenę, sprawienie, żeby zaczął żyć, żeby nie stał się wydmuszką.

Oczywiście, tekst jest groteską, przerysowaniem – i stosujemy te elementy – ale ciągnie mnie też mocno w kierunku tego, co dramatyczne. Nakładam na to wszystko jeszcze inne warstwy, które bardzo lubię w teatrze: autoironię i dystans aktorów, elementy metody Stanisławskiego, Brechtowski efekt obcości. W jednym momencie gramy, a w drugim komentujemy to. Sporą rolę odgrywa taniec, który ma pobudzić ciała aktorów. Pracujemy tak naprawdę na wielu płaszczyznach tekstu, na wielu odmianach technik aktorskich, na wielu warstwach przekazu, który, mam nadzieję, będzie czytelny dla widza.

 

Plakaty można kupić w kasie biletowej Wrocławskiego Teatru Współczesnego lub zamówić, pisząc na adres: karolina.zuraw@wteatrw.pl [cena 10 zł].



Prawa autorskie do Garnituru Prezydenta reprezentuje Agencja Dramatu i Teatru ADiT. Licencja na wystawienie utworu [muzyka] została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Garnitur Prezydenta

Nadchodzące terminy

26 września 2019 (czwartek), godz. 19:15

Adam Mickiewicz Krzysztof Kuliński
Juliusz Słowacki Marcin Łuczak, Piotr Bondyra
Bardzo charakterystyczny człowiek Krzysztof Boczkowski
Pani Słowikowa Jolanta Solarz-Szwed
Mężczyzna z toi-toi Krzysztof Zych
Garnitur Prezydenta Tadeusz Ratuszniak
Dziecko Maciej Dubielowski | Ernest Lisowski
27 września 2019 (piątek), godz. 19:15

Adam Mickiewicz Krzysztof Kuliński
Juliusz Słowacki Marcin Łuczak, Piotr Bondyra
Bardzo charakterystyczny człowiek Krzysztof Boczkowski
Pani Słowikowa Jolanta Solarz-Szwed
Mężczyzna z toi-toi Krzysztof Zych
Garnitur Prezydenta Tadeusz Ratuszniak
Dziecko Maciej Dubielowski | Ernest Lisowski
28 września 2019 (sobota), godz. 19:15

Adam Mickiewicz Krzysztof Kuliński
Juliusz Słowacki Marcin Łuczak, Piotr Bondyra
Bardzo charakterystyczny człowiek Krzysztof Boczkowski
Pani Słowikowa Jolanta Solarz-Szwed
Mężczyzna z toi-toi Krzysztof Zych
Garnitur Prezydenta Tadeusz Ratuszniak
Dziecko Maciej Dubielowski | Ernest Lisowski
29 września 2019 (niedziela), godz. 18:15

Adam Mickiewicz Krzysztof Kuliński
Juliusz Słowacki Marcin Łuczak, Piotr Bondyra
Bardzo charakterystyczny człowiek Krzysztof Boczkowski
Pani Słowikowa Jolanta Solarz-Szwed
Mężczyzna z toi-toi Krzysztof Zych
Garnitur Prezydenta Tadeusz Ratuszniak
Dziecko Maciej Dubielowski | Ernest Lisowski

Galeria zdjęć


fot. Tomasz Augustyn

Zdjęcia z prób


fot. Tomasz Augustyn

Memy


Ilustracje: Michał Araszewicz

Video



Stopka

Zamknij