Wrocławski Teatr Współczesny

Menu główne

Wyszukiwarka

Przejdź do: FaceBook
Przejdź do: Instagram
Przejdź do: YouTube
Przejdź do: Wersja kontrastowa
Przejdź do wersji polskiej serwisu
Go to english version

Garbus

Sławomir Mrożek
Garbus
Czas trwania 105 min.
Data premiery 29 września 2018
Scena Scena na Strychu
Miejsca nienumerowane
 

Opis

Po raz dziesiąty na polskiej scenie zagadkowy dramat Sławomira Mrożka o rozpadzie więzi między ludźmi i świata wokół nich.

Do pensjonatu przyjeżdżają dwie pary małżeńskie oraz Student. Kryzys w małżeństwie Barona i Baronowej widoczny jest gołym okiem - nie usiłują nawet zachować pozorów. Onek i Onka, wzięty prawnik i malarka, grają - przed światem i przed sobą - role zgodnej pary. W rzeczywistości żyją w ciągłym konflikcie. Student jest małomówny i nietowarzyski. Onek jest oburzony faktem, że gospodarz pensjonatu jest garbaty. Baron, mistrz manipulacji, jawnie kpi z Onka.

To spektakl o polskiej inteligencji, o wyborcach Unii Wolności, Platformy Obywatelskiej. To, co kiedyś było wspólnotą, dzisiaj jest pozą; to, co kiedyś było odwagą, dzisiaj jest pozerstwem - zdaje się mówić swoim spektaklem Fiedor. Jest on diagnozą duchowego rozpadu polskiej inteligencji, gdzie walka o wpływy uniemożliwia jakiekolwiek porozumienie. [...] To nie tyle polityka, ile bezmyślne społeczeństwo i zachwycone sobą elity stanowią źródło zagrożenia wartości i przyczynę klęski tej formacji, zwanej kiedyś inteligencją.

Agnieszka Wojtowicz, Nie pytaj mnie. Notatki z Opola, "Teatr", nr 6/2019

Realizatorzy

reżyseria i scenografia Marek Fiedor
muzyka i opracowanie muzyczne Tomasz Hynek
reżyseria światła Jan Sławkowski
projekcje i realizacja wideo Marcin Dominiak
inspicjentka | asystentka reżysera Katarzyna Krajewit

Obsada

Wokół spektaklu

Norma i wyjątek
Jolanta Kowalska, portal Teatr-pismo.pl
Proszę o tym nie myśleć
Jarosław Klebaniuk, portal teatrdlawszystkich.eu
Daliśmy zgodę na kłamstwo
Rozmowa Jolanty Kowalskiej z Markiem Fiedorem, "Teatr" nr 12/2018
Dyskretny urok elity
Kalina Zalewska, teatrologia.info
Nie pytaj mnie. Notatki z Opola
Agnieszka Wójtowicz, Nie pytaj mnie. Notatki z Opola, "Teatr" nr 6/2019
Wszystkie postaci to postaci kalekie, garbate moralnie, psychicznie z wyjątkiem postaci tytułowej, która nosi jedynie garb fizyczny. Postaci wewnętrznie wydrążone, puste, nie mogące nawiązać między sobą jakiegoś rzeczywistego kontaktu i autentycznego porozumienia. […] Świat „Garbusa” jest światem straszliwie smutnym, pozbawionym autentycznych więzi międzyludzkich, zatruty egoizmem, zawiścią, zanurzony w nijakości i bylejakości. Unosi się nad nim melancholijna gorycz niespełnienia.

Bronisław Mamoń, Garbus, "Tygodnik Powszechny", nr 5, 01-02-1976

Nasz strach pierwotny wziął się z obawy przed utratą własnej tożsamości. Jest naszym garbem introwertycznym, do wewnątrz. […] Nasz strach pociąga za sobą udawanie. A wiec fałsz, kłamstwo. Udajemy, że się nie boimy i dziarsko pohukujemy, okłamując w ten sposób siebie i innych. Wiemy, że otaczający nas ludzie też kłamią, a więc kłamiemy, żeby nie zdemaskować się przed nimi. Nasze kłamstwa werbalizujemy, niszcząc tym samym informację, a więc nasz kontakt z rzeczywistością. Niszczymy również zaufanie. […] Nie tylko ludzie Mrożka są zakłamani. Zakłamane są układy, schematy, które stworzyli, narzucili życiu.

Anna Błaszkiewicz, Garbus i Małe listy, "Dialog", 3/1977

 

Plakaty można kupić w kasie biletowej Wrocławskiego Teatru Współczesnego lub zamówić, pisząc na adres: karolina.zuraw@wteatrw.pl [cena 10 zł]
 

Spektakl bierze udział w IV edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.

 

Garbus

Nadchodzące terminy

5 września 2019 (czwartek), godz. 19:00

6 września 2019 (piątek), godz. 19:00

7 września 2019 (sobota), godz. 19:00

8 września 2019 (niedziela), godz. 18:00

Galeria zdjęć


Natalia Kabanow

Sesja foto


Natalia Kabanow

Video



Stopka

Zamknij