Wrocławski Teatr Współczesny

Dramat rodzaju męskiego

Jakub Tabaczek
Dramat rodzaju męskiego
Czas trwania 110 min
Data prapremiery 13 stycznia 2024
Scena Duża Scena
 

Opis

Energiczny spektakl, którego twórcy w ironiczny sposób opowiadają o problemach z męskością, ale pokazują też jej pozytywne aspekty. Dramat rodzaju męskiego traktuje o kolejnych etapach życia mężczyzny, a reżyser, Marcin Liber, uczynił kobiety opowiadaczkami tej historii. Realizatorzy bawią się maskulinistyczną konwencją, cytując Marlona Brando i amerykański stereotyp facetów w jeansowych, odrobinę kowbojskich uniformach.

*

W czasie kwietniowego i czerwcowego setu spektaklu Dramat rodzaju męskiego zespół sneaky jesus zagra na żywo.

*

Przedstawienie na podstawie sztuki Jakuba Tabaczka pt. Stulejka to zaproszenie do rozmowy o silnym partnerstwie będącym receptą na zmiany i poprawę męsko-damskich relacji. Twórcy z pełną odpowiedzialnością śmieją się maczyzmowi w twarz.

***

Jakuba Tabaczka zainteresowało kilka wymiarów kryzysu męskości, na przykład problem związany z męską tożsamością, rolą społeczną czy agresją.

– Te tematy mogą w odmienny sposób pojawiać się na różnych etapach życia. Dodatkowo chciałem pochylić się nad niektórymi przyczynami kryzysu męskości, zwłaszcza tymi, które wiążą się z relacjami w rodzinnie. Do tego potrzebowałem różnorodnych postaci, w różnym wieku. Każda z nich ma swoją, indywidualną historię, w której prezentuje typową dla siebie postawę – wyjaśnia autor sztuki.

Marcin Liber dodaje, że Dramat rodzaju męskiego to spektakl, w którym twórcy chcą się z mężczyzn trochę pośmiać.

– Mam nadzieję, że jest bardzo śmieszny i ironiczny w stosunku do postaw i wzorców męskości, które powinny odejść w niepamieć – mówi reżyser.

Jakub Tabaczek chciał się w swojej sztuce przyjrzeć męskości „samej w sobie” – bez nadmiernego konfrontowania jej z kobiecością. W dramacie pt. Stulejka kobiece postacie są albo zmarginalizowane albo traktowane dość przedmiotowo, dlatego Marcin Liber postanowił, że w spektaklu to one są opowiadaczkami tej historii.

– To nie jest tylko dramat mężczyzn, ale też kobiet, bo trudno żyć z toksycznymi facetami i z przemocowymi histerykami. Takie postacie pojawiły się w spektaklu. Ten problem, ta weryfikacja i zmiana postawy, nie dotyczy jednak tylko i wyłącznie mnie, mojej reprezentacji i aktorów, ale także kobiet – podkreśla Marcin Liber.

– Sztuka z założenia miała stanowić rodzaj diagnozy męskości, a nie być formą jej generalnego potępienia – wyjaśnia autor sztuki.

Mirek Kaczmarek (kostiumograf) zwraca uwagę na to, że twórcy spektaklu bawią się maskulinistyczną konwencją, cytując Marlona Brando i amerykański stereotyp mężczyzny w jeansowym, odrobinę kowbojskim uniformie, podobnie jak w filmie Tajemnica Brokeback Mountain.

Tworząc scenografię ironicznie odniósł się do ludowej przypowieści o męskości, zgodnie z którą prawdziwy mężczyzna musi spłodzić syna, zasadzić drzewo i zbudować dom.

Muzykę skomponował natomiast kwartet sneaky jesus, który w swoich utworach łączy brzmienia breakbeatu, polskiego jazzu, dubu, hardcore punku, psych rocka i hip-hopu bez przywiązywania zbyt dużej wagi do zasad każdego z tych gatunków. W czasie premierowego setu Dramatu rodzaju męskiego sneaky jesus wyjątkowo zagra na żywo i będzie towarzyszył obsadzie spektaklu na Dużej Scenie.

Choreografię przygotował z kolei Hashimotowiksa (Katarzyna Kulmińska, Paulina Jaksim).

Marcin Liber podkreśla, że Dramat rodzaju męskiego to przedstawienie o silnym partnerstwie – to recepta na zmiany i poprawę męsko-damskich relacji.

– Celem dowcipów nie może być ktoś, kto jest słabszy, dlatego z pełną odpowiedzialnością śmiejemy się maczyzmowi w twarz – zapowiada reżyser przedstawienia.

Dramat rodzaju męskiego w reż. Marcina Libera powstał na podstawie sztuki Jakuba Tabaczka pt. Stulejka, która została nagrodzona w V Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU.

*

Autorką plakatu jest Basia Bańda.

*

Spektakl bierze udział w 30. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Dominik Gac, Piotr Hildt, Anna Jazgarska, Szymon Kazimierczak, Andrzej Lis, Wanda Świątkowska.

Realizatorzy

reżyseria, opracowanie tekstu Marcin Liber
scenografia, kostiumy, video Mirek Kaczmarek
choreografia Hashimotowiksa 
realizacja video Przemysław Pogiernicki/Agnieszka Piesiewicz
realizacja dźwięku Kacper Dubicki
realizacja światła  Janusz Kaźmierski
asystentki reżysera Justyna Bartman-Jaskuła, Dagmara Antoniszyn
inspicjentka Justyna Bartman-Jaskuła

Obsada

Wokół spektaklu

guldapoleca: „Dramat rodzaju męskiego”
Przemek gulda, guldapoleca
„Spotykasz na ulicy kowboja" [RECENZJA]
Anna Pajęcka, dwutygodnik.com
„Doktór, co ma motór" [RECENZJA]
Kamil Bujny, teatrologia.info
Recenzja spektaklu „Dramat rodzaju męskiego” na deskach Wrocławskiego Teatru Współczesnego
Magdalena Talik, wroclaw.pl
„Łebasy, czyli skazani na siebie" [RECENZJA]
Mirosław Kocur, teatralny.pl
Dramat rodzaju męskiego - recenzja spektaklu
Michał Derkacz, dlastudenta.pl
„Zupa-krem z mężczyzny, czyli dramat rodzaju męskiego" [RECENZJA]
Artystyczne spojrzenie. Blog o sztuce, artystach, wystawach, zabytkach i wydarzeniach kulturalnych
„Męskie g(de)ranie"
Agnieszka Loranc, Nowa Siła Krytyczna, e-teatr.pl
„Bardzo współczesny dramat rodzaju ludzkiego"
Małgorzata Matuszewska, miarakultury.blogspot.com
Recenzje Dagmary Chojnackiej: „Dramat rodzaju męskiego” - premiera Wrocławskiego Teatru Współczesnego
Dagmara Chojnacka, Radio RAM
Wywiad z Marcinem Liberem i Rafałem Cieluchem
Grzegorz Chojnowski, Radio Wrocław Kultura
„Śmiać się maczyzmowi w twarz” [WYWIAD]
Wywiad z Marcinem Liberem (reżyser) i Jakubem Tabaczkiem (autor sztuki).
Sobotnia Kawa: Męski świat w sztuce Jakuba Tabaczka na deskach Teatru Współczesnego [WYWIAD]
Anna Fluder, Radio RAM
Pierwsza w tym roku premiera w Teatrze Współczesnym
Piotr Osowicz, Radio Wrocław
„To miasto jest za małe dla naszej dwójki" [RECENZJA]
Jarosław Klebaniuk, teatrdlawszystkich.eu
„Faceci o swoich największych wadach, czyli kpina z maczyzmu we Wrocławskim Teatrze Współczesnym [RECENZJA]
Katarzyna Mikołajewska, „Gazeta Wyborcza Wrocław"
„Czynnik ryzyka" [RECENZJA]
Magdalena Rewerenda, „Czas Kultury"
 
Plakat, którego autorką jest Basia Bańda, można kupić w kasie biletowej Wrocławskiego Teatru Współczesnego lub zamówić, pisząc na adres: k.zuraw@wteatrw.pl [cena 10 zł].

Dziękujemy za udział w promującej spektakl sesji zdjęciowej Panom: Tomaszowi Cichoniowi, Mirosławowi Siwkowi i Jerzemu Sosnowskiemu.

Aktorki, aktorzy i muzycy występują w spektaklu w kostiumach firmy Lee Cooper.

Dramat rodzaju męskiego

Nadchodzące terminy

18 kwietnia 2024 (czwartek), godz. 19:15

20 kwietnia 2024 (sobota), godz. 19:15

21 kwietnia 2024 (niedziela), godz. 18:15

23 kwietnia 2024 (wtorek), godz. 19:15

8 czerwca 2024 (sobota), godz. 19:15

9 czerwca 2024 (niedziela), godz. 18:15

11 czerwca 2024 (wtorek), godz. 19:15

12 czerwca 2024 (środa), godz. 19:15

Galeria zdjęć


Natalia Kabanow

Zdjęcia z prób

Fot. Filip Wierzbicki
Fot. Filip Wierzbicki
Fot. Filip Wierzbicki
Fot. Filip Wierzbicki

Filip Wierzbicki, Marcin Liber

Video



Stopka

Zamknij