Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

trzy całoroczne promocje

- weekendowe bilety dla par_1 bilet_2 osoby_48 zł
- niedziele dla Seniorów_1 bilet_17 zł
- wtorki dla studentów_1 bilet_17 zł

Z kartą Klubu Gazety Wrocławskiej
bilet normalny w cenie ulgowego: 24 zł,
a ulgowy za 17 zł.

teatr dla rodziców

promocje

.Sny odciskają się na życiu?... życie określa granice snów?....

opis

Pedro Calderon de la Barca ŻYCIE JEST SNEM
[La vida es sueño]
imitacja: Jarosław Marek Rymkiewicz

reżyseria: Lech Raczak
scenografia: Bohdan Cieślak
kostiumy: Beata Wodecka
muzyka: Paweł Paluch
ruch sceniczny Maćko Prusak

asystent reżysera: Michał Szwed
inspicjentka i suflerka: Marta Giergielewicz

obsada:
Segismundo, następca tronu – Krzysztof Zych
Basilio, król Polski – Maciej Tomaszewski
Clotaldo, szef straży – Krzysztof Kuliński
Rosaura, dziewczyna – Anna Kieca
Clarín, błazen – Krzysztof Boczkowski
Estrella I, infantka – Aleksandra Dytko
Estrella II, infantka – Jolanta Solarz
Astolfo, książę Moskwy – Tadeusz Ratuszniak
Zaufana Basilia – Renata Kościelniak
Poseído / Powstaniec I – Dariusz Maj [gościnnie]
Strażnik I / Służący godny / Żołnierz – Michał Dudziński
Strażnik II / Służący uległy / Powstaniec III – Michał Szwed
Przyboczny Astolfa / Powstaniec II – Maciej Kowalczyk
Śniąca / Duch królowej – Irena Rybicka

premiera: 19 stycznia_2013_Duża Scena
czas: 105 minut [bez przerwy]

O wystawieniu dramatu Calderona Życie jest snem myślałem od dawna. Mam pewne hobby: staram się czasami zapisywać sny. I wydaje mi się, że życie w snach bywa niekiedy bardziej fascynujące niż to na jawie. To po pierwsze. A po drugie – istnieją teorie naukowe, mówiące, że my, poznając świat, usiłując coś obliczyć, zmierzyć, opisać, dostrzec, tak mocno wpływamy na przedmiot opisu, że fałszujemy rzeczywistość. I między innymi o tym jest dramat Calderona.

Wiele lat temu reżyserowałem dla telewizji spektakl według opowieści Ijona Tichego, bohatera opowiadań Stanisława Lema. W nim również chodziło o to, że światy, które wymyślamy, mogą być bardziej fascynujące od światów, które istnieją realistycznie, że w zasadzie każdy z nas może ubiegać się o pozycję kreatora własnego świata. W przypadku Calderona chodzi o spojrzenie z drugiej strony: jak to jest – być ofiarą wykreowanego świata i wybić się na niepodległość, innych podporządkować sobie. Ten splot wydaje mi się – po pierwsze – nierozwiązywalny, co  w teatrze już samo przez się jest interesujące, a, po drugie – frapujący dla mnie osobiście.

Jest jeszcze drugi wątek, który także znajdujemy nie tylko Calderona. Jak w Królu Ubu rzecz dzieje się w Polsce – czyli nigdzie. Jesteśmy na tę Polskę tak wyczuleni, że czego byśmy nie pomyśleli pod hasłem POLSKA – fantazyjna, nierzeczywista, egzotyczna – to wszystko będziemy interpretować przez pryzmat naszej dzisiejszej rzeczywistości. Na dodatek u Calderona wszystko rozgrywa się w okolicznościach polsko-rosyjskiego konfliktu. Pojawia się problem: jak się z tego wyrwać, jak robiąc spektakl, który Hiszpan wyobraził sobie w Polsce, czyli w kraju kompletnie egzotycznym, przedstawić tę Polskę nam, teraz, dzisiaj – narażając się na nieuniknione polemiki. Ponieważ konflikt polsko-rosyjski wymyślony w XVII wieku będzie nieustannie przenosił się w nasze czasy. Jak to się da rozwiązać – tego wolę nie opowiadać, ale wydaje mi się, że to bardzo zabawny i bardzo komiczny wątek w dramacie Calderona.

A zatem: wątek o snach, które odciskają się na życiu i życiu, które określa granice snów jest poważny i może być tragiczny. Z drugiej strony – rzeczywistość, w której to się dzieje, jest – mam wrażenie – nieodparcie komiczna. I ten splot także wydaje mi się frapujący. [Lech Raczak]
                                                                                                              

sponsorem spektaklu jest Piwiarnia Warka

wideo

 

SPOT:

 

TRAILER:



prasa

 

PRZED PREMIERĄ:

Rozmowa Grzegorza Chojnowskiego z Lechem Raczakiem
Radio Wrocław, Wieczór z Kulturą
http://www.prw.pl/articles/view/26647/zycie-jest-snem-we-wspolczesnym

Rozmowa Agaty Saraczyńskiej z Lechem Raczakiem
Gazeta Wyborcza - Wrocław
http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,13194187,Groteska_czy_koszmar__Spektakl_tworcy_Teatru_Osmego.html

Rozmowa Małgorzaty Matuszewskiej z Lechem Raczakiem
Gazeta Wrocławska
http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/744123,rozmowa-z-lechem-raczakiem-rezyserem-zycie-jest-snem-we,id,t.html

Rozmowa Agnieszki Kołodyńskiej z Lechem Raczakiem
portal kreatywnyWroclaw.pl
O śnie i przeznaczeniu

Wybieram Dwójkę
Polskie Radio, program II
http://www.polskieradio.pl/24/410/Artykul/763421,Bracia-i-siostry-bedzie-sie-dzialo

portal PIK Wroclaw
http://pik.wroclaw.pl/pressroom/Premiera-we-Wrocawskim-Teatrze-Wspoczesn-n3426.html

portal dlastudenta.pl
http://wroclaw.dlastudenta.pl/teatr/artykul/Zycie_jest_snem_na_deskach_WTW,89814.html

portal O.pl
http://wydarzenia.o.pl/2013/01/zycie-jest-snem-lech-raczak-wroclawski-teatr-wspolczesny-im-edmunda-wiercinskiego/

 

PO PREMIERZE:

W pułapce snu
z Krzysztofem Zychem rozmawia Henryk Mazurkiewicz, portal Teatr dla Was
http://teatrdlawas.pl/teatr/tdw/index.php?option=com_content&task=view&id=36060&Itemid=71

 

RECENZJE:

Życie jest snem Calderona we Wrocławskim Teatrze Współczesnym
Małgorzata Matuszewska, Gazeta Wrocławska
http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/743383,zycie-jest-snem-calderona-we-wroclawskim-teatrze,id,t.html

Życie jest snem wariata
Marcin Szewczyk, portal dlaStudenta.pl
http://wroclaw.dlastudenta.pl/teatr/artykul/Zycie_jest_snem_wariata,90221.html

Życie jest snem w Polsce, czyli w cieniu Smoleńska
Magda Piekarska, Gazeta Wyborcza - Wrocław
http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,13272687,_Zycie_jest_snem__w_Polsce__czyli_w_cieniu_Smolenska.html#ixzz2Ih9heoNN

Sen o życiu czy życie we śnie?
Karolina Micuła, portal TuWroclaw.pl
http://www.tuwroclaw.com/wiadomosci,sen-o-zyciu-czy-zycie-we-snie-recenzja-spektaklu-teatru-wspolczesnego,wia5-3267-14659.html

Recenzja Grzegorza Chojnowskiego
Radio Wrocław
http://chojnowski.blogspot.com/2013/01/zycie-jest-snem-wrocawski-teatr.html

Recenzja Dagmary Chojnackiej
Radio Wrocław
http://www.prw.pl/articles/view/26787/zycie-jest-snem

Życie jest snem we Wrocławskim Teatrze Współczesnym
Dorota Olearczyk, PIK
http://pik.wroclaw.pl/pressroom/ycie-jest-snem-we-Wrocawskim-Teatrze-Wsp-n3462.html

Ani to życie, ani sen...
Katarzyna Mikołajewska, portal e-splot 
http://www.e-splot.pl/index.php?pid=articles&id=2445

Ile można śnić?
Bronisław Tumiłowicz, Przegląd
http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/155615.html

Bądź pokorny, może tylko śnisz...
Karolina Obszyńska, Teatralia
http://www.teatralia.com.pl/badz-pokorny-moze-tylko-snisz/
 


realizatorzy

 

Lech Raczak – reżyser, dramaturg, autor scenariuszy teatralnych, teatrolog, współzałożyciel Teatru Ósmego Dnia [1964]. W latach 70. i 80. kierownik artystyczny i reżyser wszystkich przedstawień tego zespołu. W latach 1995-98 dyrektor artystyczny Teatru Polskiego w Poznaniu, od 1993 r. do 2012 r. był też dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Malta w Poznaniu. Od 2003 r. jest wykładowcą w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Współpracuje jako reżyser z niezależnymi zespołami w Polsce [Sekta, Asocjacja 2006, przedstawienia dla Centrum Kultury Zamek i Festiwalu Malta] i we Włoszech [Basho w Modenie, Arca w Katanii, Aenigma w Urbino, Uqbar w Weronie]. Reżyseruje w teatrach dramatycznych [Teatr Polski w Poznaniu, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, Teatr Studio w Warszawie, Teatr Miniatura w Gdańsku i Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, z którym jest aktualnie najbliżej związany]. Zrealizował blisko 60 przedstawień, jest autorem scenariuszy większości z nich. Kilka przedstawień Lech Raczaka zostało zarejestrowanych dla telewizji. Teksty teatrologiczne publikowane były w Polsce, USA, we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i we Włoszech.

Bohdan Cieślak – architekt wnętrz, scenograf, rysownik, wykładowca Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, gdzie prowadzi własną pracownię scenografii. Od 1994 r. zrealizował blisko 30 scenografii w teatrach dramatycznych, tańca, animacji i TV. Najbliżej związany z reżyserem Lechem Raczakiem,  z którym zrealizował takie spektakle jak: Orbis Tertius [Teatr Sekta], Edmond [Teatr Polski w Poznaniu], Zona, Dziady i Czas terroru [Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy]. Tworzył też scenografie dla Teatru Współczesnego  w Szczecinie, Teatru Nowego w Łodzi, Polskiego Teatru Tańca i Teatru Animacji w Poznaniu, Teatru Studio w Warszawie i innych. Laureat nagrody za scenografię do spektaklu Zona na Ogólnopolskim Przeglądzie Małych Form Teatralnych „Kontrapunkt” w Szczecinie [2005]. Ponad 300 jego szkiców i projektów scenograficznych znajduje się w zbiorach Centrum Scenografii Polskiej w Katowicach [oddział Muzeum Śląskiego].

Ewa Beata Wodecka – scenograf, projektantka kostiumów teatralnych, absolwentka wydziału architektury Politechniki Wrocławskiej. W latach 70. i 80. współpracowała z Międzynarodowym Festiwalem Teatru Otwartego Bogusława Litwińca, później – z Teatrem Dramatycznym w Wałbrzychu. W latach 1985-90 w Zakopanem współtworzyła Teatr Witkacego. Na początku lat 90. pracowała z Julią Wernio we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. W 1993 r. otrzymała Grad Prix festiwalu „Klasyka Polska” w Opolu za scenografię do Historyi o chwalebnym zmartwychwstaniu pańskim Mikołaja z Wilkowiecka w reżyserii Piotra Cieplaka, z którym pracowała potem przez wiele sezonów. Projektowała także scenografie i kostiumy do spektakli Krzysztofa Kopki, Pawła Kamzy, Jacka Orłowskiego, Jacka Głomba, Lecha Raczaka, Waldemara Krzystka, Jurija Krasowskiego, Marjorie Hayes, Andrzeja Dziuka i Macieja Masztalskiego. W 1997 r. przez kilkunastu krytyków została uznana za najlepszego scenografa sezonu w plebiscycie miesięcznika „Teatr”. Przy projektach plastycznych pracowała także z malarzem Tadeuszem Brzozowskim i scenografem Andrzejem Majewskim.

Paweł Paluch – muzyk. W latach 80. członek grupy muzycznej Reportaż; później grupy Targanescu. W latach 1987-2007 związany orkiestrą Filharmonii Poznańskiej. Przez kilka lat pracował jako muzyk - instrumentalista w kabaretowych spektaklach teatru Cinema z Michałowic. Równolegle realizował nagrania muzyczne dla radia, telewizji, filmu, a od ponad 10 lat – wyłącznie dla teatru. Od 5 lat związany z zespołem Footsbarn Trevelling Theatre. Od 2000 r. tworzy muzykę do spektakli Lecha Raczaka.

Maćko Prusak – aktor, choreograf. W połowie lat 90. zadebiutował jako mim we Wrocławskim Teatrze Pantomimy Henryka Tomaszewskiego i był związany z tym teatrem aż do 2005 r. Od 2003 r. zajmuje się tworzeniem choreografii i ruchu scenicznego w teatrze dramatycznym. Na stałe współpracuje z Janem Klatą. We Wrocławskim Teatrze Współczesnym zagrał, jak dotąd, role w Pietruszce [reż. M. Jarnuszkiewicz, 2000], Kasparze [reż. B. Wysocka, 2009] oraz w Nakręcanej pomarańczy [reż. J. Klata, 2005] i własnym projekcie Klaus der Grosse [2010]. Jest twórcą ruchu scenicznego m. in. w Lochach Watykanu [reż. J. Klata, 2004], w spektaklach K. Meissner: Balladyna [2006], ...np. Majakowski [2008], Białe małżeństwo [2010]. Otrzymał Grand Prix Nurtu Off 31. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu za swój pierwszy autorski spektakl Klaus der Grosse [2010]. Laureat Nagrody Kulturalnej wrocławskiej „Gazety Wyborczej” WARTO [2010].

strefy kontaktu

 

'wtw://strefy_kontaktu_sen

 

 

27 stycznia 2013
Spotkanie z Lechem Raczakiem, reżyserem spektaklu Życie jest snem i zespołem aktorskim. 
Prowadzenie: Tatiana Drzycimska.

 

11 lutego 2013
Spotkanie z Krzysztofem Globiszem, odtwórcą roli Segismunda w spektaklu Życie jest snem w reżyserii Jerzego Jarockiego [Stary Teatr w Krakowie, 1983]. 
Prowadzenie: Beata Guczalska.

 

20 kwietnia 2013
wtw://strefy_kontaktu_nowe horyzonty 
Projekcja filmów Elizo moje życie Carlosa Saury [1977], Sny Akira Kurosawy [1990], Dyskretny urok burżuazji Luisa Bunuela [1972]
Spotkanie z Lechem Raczakiem, reżyserem spektaklu Życie jest snem.
Prowadzenie: Magda Podsiadły



 

  

 

 

   

 ©2013 Wrocławski Teatr Współczesny        

Fundatorem strony jest:

youtube
tv
facebook
bilety