Strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

.I szli całą noc....

opis

400 06 Bramyraju tz45

Jerzy Andrzejewski BRAMY RAJU
reż. Paweł Passini


Pięcioro młodych pasterzy wyrusza w stronę Jerozolimy. Idą dzieci, niosą krzyże. Po kilku dniach jest ich wiele tysięcy. Czyste i niewinne porzucają domy, żeby wyzwolić od pogańskiej niewoli pusty grób Chrystusa.

Nikt z nich nie zobaczy złotych bram raju. Zaludnią za to domy publiczne i alkowy całego Bliskiego Wschodu lub padną z głodu i wycieńczenia. Bóg, który jest miłością, przygląda się temu widowisku w milczeniu. Brak reakcji może świadczyć, że ogląda z zapartym tchem. Albo zasnął. Obdarzony wolną wolą człowiek nieustannie dostarcza coraz to nowej rozrywki. Już od czasów Hioba zaskakuje stwórcę aktorskim talentem i radykalnym zmysłem performera, wydobywając ze swych wątłych trzewi wciąż nowe tony okrzyków i westchnień. Jest napisane, że miłość może zdziałać cuda. To dobrze, że miłość to potrafi, bo nic prócz cudu nas nie uratuje. Kochają się więc dzieci ile sił w serduszkach, kochane są do końca, bez reszty, do bólu. [Paweł Passini]

Anna Met została uhonorowana specjalnym wyróżnieniem indywidualnym za pracę scenograficzną przy spektaklu Bramy raju w ramach konkursu "Klasyka Żywa".

 

2 szary ciemniejszy NO PHOTO4 szary ciemniejszy1 szary ciemniejszy
godzina
90 min.

bez przerwy
bilety
miejsca

numerowane
duza scena szary
Duża Scena

prapremiera: 22 lutego 2014
       

 

linia4

 

realizatorzy: 

adaptacja: Paweł Passini

asystenci reżysera: Beata Passini | Grzegorz Grecas

scenografia i kostiumy: Anna Met

asystentka scenografki: Marta Kosek

muzyka: Daniel Moński | Paweł Passini

projekcje: Maria Porzyc

światło: Jan Sławkowski

inspicjentka i suflerka: Elżbieta Kozak      

 

obsada:

Spowiednik – Bogusław Kierc

Ludwik z Vendôme, hrabia na Chartres i Blois  Przemysław Kozłowski

Goliard – Krzysztof Boczkowski

Maud – Ewelina Paszke-Lowitzsch

Maud Biała – Jolanta Solarz-Szwed

Robert – Jerzy Senator

Robert Biały – Michał Szwed

Blanka – Elżbieta Golińska

Blanka Biała – Maria Kania

Aleksy – Maciej Tomaszewski

Aleksy Biały – Piotr Bondyra [gościnnie]

Jakub – Krzysztof Kuliński

Jakub Biały – Maciej Kowalczyk

wokół spektaklu

Prapremiera skomponowanej przez Joanne Bruzdowicz opery Bramy raju  została wstrzymana przez cenzurę i zrealizowana w 1987 r. w zupełnie innym teatrze. Premiera filmu Bramy raju, który Andrzej Wajda nakręcił w Jugosławii, odbyła się w 1968 r. w Paryżu, ale w Polsce ten film nie został pokazany nigdy. Paweł Passini wystawił Bramy raju dwukrotnie [2007, 2014]. Jego spektakl we Wrocławskim Teatrze Współczesnym to zaledwie piąta – od ukazania się książki w 1960 r. – realizacja tego tekstu w teatrze dramatycznym.

BRAMY RAJU są bogatsze o wyższą samo-świadomość Andrzejewskiego, świadomość, zdobytą w męce i cierpieniu – pisał w 1962 r. w „Życiu Literackim” Jan Błoński. – Jest to jakby nowy początek twórczości: pesymizm nie powinien tu nikogo zniechęcać, ponieważ jest pesymizmem osobistego trudu, promieniem, rozświetlającym to, co ciemne – ciemne, bo przed sobą skrywane czy pomijane.

 

Andrzejewski powtórzony  [rozmowa po premierze]
Daria Kubisiak, portal Teatralia
czytaj więcej...

 

Rozmowa z Andrzejem Wajdą
Prowadzenie: Tatiana Drzycimska
czytaj więcej...

     
Do raju można wejść wyłącznie przez spaloną i martwą pustynię
Małgorzata Matuszewska, „Gazeta Wrocławska”
czytaj więcej...
 

Rozmowa z twórcami spektaklu Bramy raju i zespołem aktorskim
Prowadzenie: Tatiana Drzycimska
czytaj więcej...

     

Ideologia w ofensywie
Karolina Obszyńska, „Didaskalia”
czytaj więcej...

  Rozmowa z Joanną Bruzdowicz [kompozytorką, krytykiem muzycznym i publicystką], Rafałem Augustynem [kompozytorem, krytykiem muzycznym] i Pawłem Passinim [reżyserem teatralnym, twórcą i dyrektorem neTTheatre].
czytaj więcej...


   
I szli całą noc
Marcin Szewczyk, portal dlastudenta.pl
czytaj więcej...
 
   
Pukajcie, a wam otworzą
Henryk Mazurkiewicz, portal Teatr dla Was.pl
czytaj więcej...
 

Relacja Małgorzaty Matuszewskiej w Gazecie Wrocławskiej"
czytaj więcej...

   
     
Dla kogo złote bramy raju?
Magdalena Jedynak, portal O.pl
czytaj więcej...
   

trailer

realizatorzy

Paweł Passini  – reżyser teatralny, kompozytor. Jeden z prekursorów nurtu teatru interaktywnego w Polsce. Założyciel pierwszego na świecie teatru internetowego neTTheatre. Absolwent Wydziału Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej. Wcześniej studiował na Uniwersytecie Warszawskim filozofię i kulturoznawstwo. Jako spektakl dyplomowy zrealizował Dybbuka Szymona An-skiego [Teatr Nowy w Poznaniu, 2004]. Związany z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych „Gardzienice” i Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu. Pracował m.in. w: Izraelu, Finlandii, USA, Indiach, Grecji, we Włoszech, na Cyprze. W karierze ma także epizody aktorskie. Wyreżyserował m.in. Zbrodnię z premedytacją Witolda Gombrowicza [Teatr Miejski w Gdyni, 2004], Klątwę Stanisława Wyspiańskiego [2004] i Ifigenię w Aulidzie Eurypidesa [2005] [Teatr im. Kochanowskiego w Opolu], Artaud – Sobowtór i jego teatr wg własnego scenariusza [Teatr Studio w Warszwie, 2011] i Amszela Kafkę [współautorstwo z Tomaszem Gwincińskim, Teatr Polski we Wrocławiu, 2006]. 1 sierpnia 2008 r. w Muzeum Powstania Warszawskiego przygotował Hamleta 44 Magdy Fertacz i Artura Pałygi. W 2007 r. na scenie krakowskiej Łaźni Nowej powstało autorskie Odpoczywanie – pierwszy spektakl pokazywany na żywo w Internecie. Również w 2007 r. zrealizował z Teatrem Chorea z Łodzi spektakl Sczeźli! wg tekstów Tadeusza Kantora.

Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureat Złotych Masek za Ifigenię w Aulidzie Eurypidesa i Słownik Chazarski – Dzieci Snów Milorada Pavicia, Nagrody Głównej XXIX Opolskiego Festiwalu Konfrontacje Klasyka Polska za reżyserię Klątwy Stanisława Wyspiańskiego oraz Nagrody im. Konrada Swinarskiego za Morrison/Śmiercisyn Artura Pałygi [Opolski Teatr Lalki i Aktora, 2013]. Swoje autorskie spektakle Turandot [neTTheatre w Lublinie, 2009] oraz Kukła. Księga Blasku prezentował na FRINGE Festival w Edynburgu, gdzie otrzymał nagrody Herald Angel i Total Theater Award. Oprócz pracy artystycznej ze swoim zespołem prowadzi także działalność laboratoryjną i dydaktyczną, m.in. międzynarodowy projekt badań nad technikami aktorskimi w tragedii antycznej „Dynamika Metamorfozy” realizowany przez Stowarzyszenie Artystów „Bliski Wschód” z Lublina i Instytut Grotowskiego we Wrocławiu.

linia4

Anna Met – absolwentka wydziału scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Stale współpracuje z Natalią Korczakowską. Wspólne projekty, to m.in.: Pensjonat Madryt według Aglai Veteranyi [Centrum Artystyczne M25 w Warszawie, 2005], Verklärte Nacht Michała Bajera [Teatr Narodowy w Warszawie, 2006], Smycz Bartosza Porczyka [Teatr Polski we Wrocławiu, 2006], Strefa działań wojennych Michała Bajera [Teatr Rozmaitości w Warszawie, 2006], Śmierć człowieka-wiewiórki Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk [2007] oraz Elektra Eurypidesa [2008] [Teatr im. C.K.Norwida w Jeleniej Górze], Nelly na podstawie Skrzywdzonych i poniżonych Fiodora Dostojewskiego [Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, 2008], Pasażerka Zofii Posmysz [Wrocławski Teatr Współczesny, 2009], Solaris. Raport na podstawie Solaris Stanisława Lema [Teatr Rozmaitości w Warszawie, 2009], Dynastia. Sclerosis multiplet [Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, 2010], Natan Mędrzec Gotholda Ephraima Lessinga [Teatr Narodowy w Warszawie, 2012]. Pracowała także z Grażyną Kanią – Nordost Torstena Buchsteinera [Teatr Polski w Bydgoszczy, 2007], Anną Smolar – Pani z Birmy Richarda Shannona [Teatr Polonia w Warszawie, 2009], Bullerbyn Astrid Lindgren [Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu, 2011].

W 2011 r. zadebiutowała jako twórca scenografii i kostiumów w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, przygotowując na Scenie Kameralnej świetnie przyjętą inscenizację Jakoba Lenza  Wolfganga Rihma. Kolejna realizacja operowa to scenografia do Halki Stanisława Moniuszki w reżyserii Natalii Korczakowskiej. W następnych latach zrealizowała scenografię do dwóch przedstawień w reżyserii Iwana Wyrypajewa: autorskich Iluzji [Stary Teatr w Krakowie, 2012] i Ożenku Mikołaja Gogola [Teatr Studio w Warszawie, 2013]. W 2015 roku została uhonorowana specjalnym wyróżnieniem indywidualnym za pracę scenograficzną przy spektaklu Bramy raju w ramach konkursu "Klasyka Żywa".

linia4

Daniel Moński – z muzyką związany od 12 lat, religioznawca, absolwent Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Wielokrotnie podróżował na Wschód zdobywając teoretyczną i praktyczną wiedzę muzyczną. Muzyk kolektywów Masala SoundSystem, Trifonidis Roots Trio, Sama Yoon oraz MundoMono, w których gra na instrumentach perkusyjnych [darabuka, daf, bendir, cajon, tabla, dhol] oraz śpiewa alikwotowo [kargyra, hoomey, Sygut]. Kompozytor i współkompozytor muzyki teatralnej, m.in. do spektakli Pawła Passiniego: Wszystkie rodzaje śmierci Artura Pałygi, [Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, 2009]; Yerma Federico Garcii Lorki [Akademia Teatralna w Warszawie, 2011]; Artaud – Sobowtór i jego teatr [Teatr Studio w Warszawie, 2011]; Kukła – Kantor//re//mix, [Teatr Komuna//Warszawa, 2011], Tworzył także muzykę do spektakli Hieronima Poniżalskiego Z diariusza prywatnego wg Dzienników Witolda Gombrowicza [Trupa Czango w Warszawie, 2009], Zbigniewa Kowalskiego: Bóg Fejs [Trupa Czango w Warszawie, 2010], Filiz Ozcan: Cutting coast, Rusalka, A Midsummer Night’s Dream [Newcastle-under-Lyme, Wielka Brytania, 2012].

Współpracował m.in. z zespołami Yerba Mater, Ogrody Alamut, Maćko Korba, Zespół Polski Marii Pomianowskiej oraz Apteka Jędrzeja „Kodyma” Kodymowskiego i Ścianka Macieja Cieślaka, a także z Mamadou Dieuf'em, Denisem Kolokolem, Lenką Lichtenberg, Dimą Gorelikiem, Saskią Bodeke i Peterem Greenawayem [„Wielki Wybuch” w Centrum Nauki Kopernik], Mittu Sain’em – genialnym dholistą z Pakistanu, Sabri Brothers – legendarnym zespołem qawwali z Pakistanu, z perskim kompozytorem Mahdim Golamy i tureckim gitarzystą Denizem Atalayem – tworząc zespół Alli Turnam.

linia4

Maria Porzyc – absolwentka Liceum Plastycznego w Lublinie oraz ASP we Wrocławiu [Wydział Ceramiki i Szkła]. W 2006 r., obok ceramiki, zaczęła zajmować się sztuką performensu. Dyplom, traktujący o związkach między ceramiką i performensem, obroniła w 2011 r. Zainteresowanie sztuką tworzoną „na żywo” i improwizacją doprowadziło ją w 2008 r. do nawiązania trwającej do dzisiaj współpracy z Pawłem Passinim i zespołem neTTheatre. Od tego czasu głównym polem jej działania są nowe media. Jest autorką scenografii multimedialnych do kilkunastu jego spektakli m.in. Hamlet 44 Magdy Fertacz i Artura Pałygi [Muzeum Powstania Warszawskiego, 2008], Morrison/Śmiercisyn Artura Pałygi [Opolski Teatr Lalki i Aktora, 2013], Wanda Sylwii Chutnik i Patrycji Dołowy [Stary Teatr w Krakowie, 2013], a także do autorskich produkcji Passiniego: II część tryptyku Osąd [Wrocławski Teatr Pantomimy, 2010], Artaud – Sobowtór i jego teatr [Teatr Studio w Warszawie, 2011]. Część z nich również realizowała w neTTheatre w Lublinie, m.in.: Turandot [2009], Zwierzątka, małe zwierzenia [2010] oraz Kukła. Księga Blasku [2012].

Współpracuje ze Stowarzyszeniem Teatralnym Chorea [projekcje do spektaklu Muzg, w reżyserii Tomasza Rodowicza]. Scenografia i projekcje do spektaklu Morrison/Śmiercisyn zostały wyróżnione na XX Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek SPOTKANIA w Toruniu. W pracy wykorzystuje video, różne rodzaje animacji, a także obraz interaktywny tworzony „na żywo”. Niekiedy różne techniki przenikają się w obrębie jednej projekcji. Równolegle do pracy teatralnej zajmuje się vj'ingiem: tworzy wizualizacje na koncertach zespołów Blue Rabbit i Tatvamasi.

linia4

realizatorzy BRAM RAJU na próbach: Paweł Passini [reżyseria], Daniel Moński [muzyka], Anna Met [scenografia] i Paweł Passini, Maria Porzyc [projekcje] i Tomasz Jóźwin [akustyk]

fot. Tomasz Żurek

 

 

 

250 lat logo 400Spektakl bierze udział w Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Konkurs organizuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

www.klasykazywa.pl

 

Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce.

Celem Konkursu jest wzmocnienie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów, nagradzanie najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieranie po­szukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących na istotne miejsce w zbiorowej pamięci.

W Konkursie biorą udział zarówno projekty przedstawień, jak i gotowe realizacje polskich tekstów powstałych przed końcem roku 1969, tj. rokiem śmierci Witolda Gombrowicza. Najciekawsze projekty wybrane w pierwszym etapie Konkursu otrzymały dofinansowanie na realizację ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyboru dokonała Komisja Artystyczna składająca się z wybitnych znawców teatru i dramatu. W etapie drugim Jury ocenia gotowe przedstawienia, zarówno te powstałe na podstawie projektów rekomendowanych przez Komisję Artystyczną, jak i inne, mające premierę między 26 września 2013 roku a 31 sierpnia 2015 roku.

MKiDN   Instytut Teatralny

 

 

 

 ©2017 Wrocławski Teatr Współczesny        

Fundatorem strony jest:

youtube
intagram
facebook
bilety