Strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

to mogła być i twoja historia

zdj sielsia

Lidia Amejko SILESIA, SILENTIA

 

opis

 

„Znakomite przedstawienie, które warto obejrzeć nie raz, ale więcej, by wciąż próbować dotrzeć do sedna".

Małgorzata Matuszewska

 

Kilkadziesiąt lat historii Wrocławia i historii Europy z perspektywy… Płaszcza! A konkretnie czarnego gabardynowego uszytego przez żydowskiego Krawca w przededniu wybuchu II wojny światowej. Choć do dyspozycji miał tylko źle skrojone fragmenty tkaniny, doskonały rzemieślnik stworzył ubiór doskonały. Uszyty dla tej jednej, jedynej Duszy, na której każda zakładka leży idealnie. Słuchaj, nie ma się czego bać – mówi Krawiec do Płaszcza. – Możliwe, że życie nie jest doskonałe. Możliwe, że ma parę wad – ale wszechświat, który cię stworzył, wynagrodzi cię wyobraźnią. Żebyś sobie radził z drobnymi usterkami.


Płaszcz opina kolejno różne ludzkie kształty, uczestnicząc w wojennej tułaczce, Holocauście, powrocie na Ziemie Zachodnie, Światowym Kongresie Intelektualistów w Obronie Pokoju, ważnych wydarzeniach historycznych, ale też w zwykłych spotkaniach w knajpie czy poszukiwaniach kawy na Dworcu Głównym. Wraz z Płaszczem bierzemy udział w życiu, sporach i problemach mieszkańców Wrocławia, obserwując przemiany miasta i ludzi.

 

Sztuka została napisana na zmówienie I Konkursu Dramaturgicznego ogłoszonego przez WTW i otrzymała na nim III nagrodę. czytaj więcej...

 

2 szary ciemniejszy1 szary ciemniejszy4 szary ciemniejszy NO PHOTOdymek
bilety
miejsca
nienumerowane
godzina
100 min.
bez przerwy
duza scena szary
Scena na Strychu
prapremiera:
23 stycznia 2016    

 

 

 

realizatorzy:

 

reżyseria i scenografia: Marek Fiedor

kostiumy: Bajka Mourier

muzyka: Tomasz Hynek

inspicjentka, asystentka reżysera: Elżbieta Kozak

 

obsada:

 

Płaszcz –  Maciej Kowalczyk

Krawiec – Przemysław Kozłowski

Dusza –  Aleksandra Dytko | Anna Kieca

Dia-Mat – Maciej Tomaszewski

Przyjaciółka 1 | Żeglarz5 | Kobieta – Zina Kerste

Przyjaciółka 2 | Żeglarz 4 | Irène Joliot-Curie – Renata Kościelniak

Irma | Żeglarz 7 | Maria Dąbrowska – Elżbieta Golińska

Żona Krawca | Żeglarz 1 | Zofia Nałkowska | Kelnerka  – Irena Rybicka

Lonia | Fadiejew | Żeglarz 3 – Michał Szwed

Biskup | Żeglarz 2 | Pablo Picasso – Jerzy Senator

Żeglarz 6 | Żołnierz Niemiecki | Paul Éluard –  Marek Kocot [gościnnie]

oraz Katarzyna Jankowska i Elżbieta Kozak

Muzyka na żywo – Grzegorz Zioła [gitara basowa]

 

 

wokół spektaklu

 

Dzieci gorszego Boga?
Przemysław Skrzydelski, "wSieci"
czytaj więcej...

 

Topiony ser bojowy
Jarosław Klebaniuk, portal Natemat.pl
czytaj więcej...

 

Ulotna historia i opowieść o wierności
Małgorzata Matuszewska, "Gazeta Wrocławska"
czytaj więcej...

 

"Silesia, Silentia" - z Płaszczem do Wrocławia
Agnieszka Kołodyńska, portal wroclaw.pl
czytaj więcej...

 

trailer

 

zdjęcia

fot. Batek Warzecha i Tomasz Żurek

 

linia4

 

Sesja fotograficzna 


 

fot. Łukasz Gawroński

 

realizatorzy

 

Marek Fiedor – reżyser teatralny, absolwent teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego [1986] i reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie [1992]. Od 2010 r. wykładowca na Wydziale Aktorskim w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Od sezonu 2012/2013 dyrektor naczelny i artystyczny Wrocławskiego Teatru Współczesnego.  Zadebiutował w 1990 r., zrealizował ponad trzydzieści przedstawień na scenach w Krakowie, Toruniu, Poznaniu, Wrocławiu, Warszawie i Łodzi. Przez kilka lat pracował w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu, gdzie zrealizował m.in. uhonorowane nagrodami spektakle Matka Joanna od Aniołów wg Jarosława Iwaszkiewicza oraz Baal Bertolta Brechta. Za pierwszy otrzymał m.in. Grand Prix za adaptację i inscenizację na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy [2002], Nagrodę im. Konrada Swinarskiego za reżyserię [2002], nagrodę za reżyserię, nagrodę dziennikarzy i Grand Prix Opolskich Konfrontacji Teatralnych [2002], nagrodę dla najlepszego reżysera na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Kontakt” w Toruniu [2003], nagrodę za najlepsze przedstawienie i za reżyserię na Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej [2006]. Baala wyróżniono w 2007 r. nagrodą Kanału TVP Kultura w kategorii „teatr” za reżyserię oraz nagrodą za najlepsze przedstawienie i za reżyserię w Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej. Paternoster Helmuta Kajzara przyniósł Markowi Fiedorowi wyróżnienie w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej [1999], a tryptyk wyspiański wg swojego scenariusza wyróżnienie za scenariusz i reżyserię na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych [2001]. Za Wyszedł z domu Tadeusza Różewicza otrzymał nagrodę dla spektaklu i wyróżnienie za reżyserię w Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej [2008]. Laureat nagrody im. Bogdana Korzeniewskiego [1997], dwukrotnie nominowany do Paszportu „Polityki” [2006, 2007]. We Wrocławiu, w Teatrze Polskim, wyreżyserował Mewę Antoniego Czechowa [1995] i Wszystkim Zygmuntom między oczy wg Mariusza Sieniewicza [2006]. 

 

linia4

 

Lidia Amejko – absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Od początku lat dziewięćdziesiątych zajmuję się pisaniem dramatów i prozy. Publikowała w czasopismach [„Odra”, „Dialog”, hiszpańskim „Ade Teatro”] i antologiach dramatu polskiego wydanych w Polsce [Prószyński i S-ka] i zagranicą, w przekładach na niemiecki, czeski, bułgarski. W latach 2004-2006 była felietonistą miesięcznika „Dialog”, zebrane felietony – Żywoty świętych osiedlowych – opublikowało Wydawnictwo W.A.B. [2007], ukazały się także w przekładach na francuski i niemiecki. Wydała książkę Głośne historie [2003], przetłumaczoną na czeski [2007]. Jej sztuki [Gdy rozum śpi – włącza się automatyczna sekretarka. Rzecz o gadaniu, Męka Pańska w butelce, Dwadrzewko, Farrago, Nondum] oraz proza były realizowane w teatrach, w radio i telewizji w Polsce i zagranicą [Stuttgart, Zagrzeb, Warszawa, Opole, Düsseldorf, Praga, Kalisz, Wrocław, Baden-Baden, Zlin, Kraków, Wiedeń, Salzburg]. Prowadziła warsztaty dramatopisarskie i zajęcia w warszawskim Teatrze Rozmaitości, na kulturoznawstwie Uniwersytetu Wrocławskiego, w Dolnośląskiej Szkole Wyższej Edukacji we Wrocławiu, na slawistyce Uniwersytetu w Bochum. Za Żywoty świętych osiedlowych otrzymała w 2007 roku Dolnośląską Nagrodę Literacką, Pióro Fredry [2007], Srebrny Kałamarz, Nagrodę Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek. Tytuł ten był też nominowany do Nagrody Nike 2008. W zamkniętym konkursie dramaturgicznym, rozpisanym przez Wrocławski Teatr Współczesny, wtw://strefy_kontaktu 2016, jej sztuka Silesia, Silentia otrzymała trzecią nagrodę. Stypendystka University of Iowa, Fundacji Batorego, Ministerstwa Kultury i Sztuki, dwukrotnie szwedzkiego Baltic Center for Writers and Translators, im. Margueritte Yourcenar, Fundacji Wyszhradzkiej.

linia4

 

Bajka Mourier – scenograf teatralny i telewizyjny. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach [filologia polska i teatrologia] i Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu [scenografia]. Od dwudiestu lat związana z Wrocławskim Teatrem Współczesnym. Twórca scenografii i kostiumów do spektakli we wrocławskich teatrach: Współczesnym, Polskim, Capitolu, Komedii oraz w Instytucie Grotowskiego. Zrealizowała pięć autorskich spektakli w konwencji teatru ruchu: dwa z nich w ramach Międzynarodowego Festiwalu Vratislawia Cantans [inscenizacje do „Czterech pór roku” Vivaldiego i V Symfonii Beethovena], trzy w Instytucie Grotowskiego [„Ciało”, „Niemiłość / Wmiłość”, „Sen”]. Współpracuje z wrocławską telewizją: przygotowywała kostiumy dla popularnego cyklu "Labirynty kultury" oraz dla serii dokumentów fabularyzowanych „Dolny Śląsk pełen historii”. W poprzednich dekadach aktywna wystawienniczo, jej preferowaną formą były instalacje przestrzenne: stała ekspozycja w Ogrodzie Botanicznym, współudział w milenijnej wystawie Wrocław 2000, autorskie wystawy na wrocławskim Rynku, w Arsenale oraz w Galerii Miejskiej. Poza pracą twórczą zajmuje się działalnością pedagogiczną: prowadzi zajęcia z historii kostiumu i ze stylizacji w Akademii Wizażu Teatralno-Filmowego. „Silesia, Silentia” jest jej trzecią realizacją w Teatrze Współczesnym i pierwszą we współpracy z Markiem Fiedorem.

 

linia4

 

Tomasz Hynek – reżyser teatralny, kompozytor, dyrygent, absolwent dyrygentury chóralnej w Akademii Muzycznej oraz reżyserii w Akademii Teatralnej w Warszawie. Twórca muzyki do blisko czterdziestu spektakli zrealizowanych m.in. przez Macieja Wojtyszkę, Zbigniewa Zapasiewicza; od 2000 współpracuje z Markiem Fiedorem. Jako reżyser zadebiutował w 1999 w Teatrze im. Węgierki w Białymstoku inscenizacją „Małego księcia” Antoine'a de Saint-Exupéry'ego; skomponował także muzykę do tego spektaklu. Zrealizował kilkanaście przedstawień, wśród nich „Licheń story” Jarosława Jakubowskiego w Teatrze im. Horzycy [Toruń, 2014], „Nienasycenie” Witkacego w Teatrze Studio [Warszawa, 2009], „Suburbia” Erica Bogosiana w Teatrze Studyjnym PWSFTviT [Łódź, 2001]. W Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu powstały: „A ja, Hanna” wg „Trenów” Jana Kochanowskiego [2011] opatrzonych muzyką rockową [Grand Prix za reżyserię na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych 2011, a w 2012 r. – I nagroda na Wałbrzyskich Fanaberiach Teatralnych, łódzkie Złote Maski za najlepsze widowisko roku i za muzykę], „god.com” na podstawie „Czekając na Godota” Samuela Becketta [2006], „Piaskownica” Michała Walczaka [2005], „Czarujący korowód” Wernera Schwaba [2002], „Spokój w głowie” wg Tymona Feusette'a [2002]. Pracował także w teatrach Współczesnym i Powszechnym w Warszawie, Polskim w Poznaniu. Z Wrocławskim Teatrem Współczesnym współpracuje po raz szósty. Wyreżyserował tu spektakl Pomarańczyk” Marka Kocota [2013], słuchowisko na żywo „Radio Armageddon” Jakuba Żulczyka [2014] oraz spektakl „Radio Armageddon. Transmisja” [2014], skomponował muzykę do Zamku” Franza Kafki [2013] i Paternoster” Helmuta Kajzara [2014] w reżyserii Marka Fiedora.

 

 

Spektakl Silesia, Silentia brał udział w 22. edycji Konkursu na Wystawienie Sztuki Współczesnej.

21 Konkurs Instytut Teatralny MKiDN


Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej
ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle oceniała Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki [przewodniczący], Ewa Hevelke, Andrzej Lis, Zofia Smolarska, Szymon Spichalski, Izabela Szymańska, Katarzyna Waligóra.

 ©2017 Wrocławski Teatr Współczesny        

Fundatorem strony jest:

youtube
intagram
facebook
bilety