Strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

.My mamy światopogląd, a zwierzęta światoczucie, wiesz?.

opis

kotlina BIEL9286 

KOTLINA

scenariusz Agnieszka Olsten, Igor Stokfiszewski

na podstawie powieści Olgi Tokarczuk Prowadź swój pług przez kości umarłych

W PRZEDSTAWIENIU WYSTĘPUJĄ ŻYWE ZWIERZĘTA

 

We wsi położonej na skraju Kotliny Kłodzkiej umierają w tajemniczych okolicznościach myśliwi. Janina Duszejko, gorąca zwolenniczka życia w zgodzie z naturą, jest przekonana, że to efekt zemsty zwierząt. Ta teoria nie przekonuje lokalnej społeczności, która uważa kobietę za nieszkodliwą wariatkę. A myśliwi wciąż giną…
Olga Tokarczuk, autorka powieści „Prowadź swój pług przez kości umarłych”, będącej podstawą scenariusza spektaklu, określiła swój utwór jako „thriller moralny”. Aspekt moralny opowieści zafascynował realizatorów, którzy przyjęli – za Janiną Duszejko – że „Od jakości wspólnoty ludzko-zwierzęcej zależy jakość wspólnoty ludzko-ludzkiej”. Taką wspólnotę próbowali też stworzyć na scenie, zapraszając do realizacji trójkę czworonożnych aktorów gościnnych. Psy i ludzie na scenicznych deskach współtworzą przedstawienie, a swoboda, z jaką psi aktorzy przekraczają linię sceny, angażuje widzów w akcję.



[Realizatorzy dziękują pani Sylwii Dominik za konsultacje astrologiczne].

2 szary ciemniejszy5 pies szary ciemniejszy1 szary ciemniejszy NO PHOTO4 szary ciemniejszy
bilety
miejsca
numerowane
godzina
125 min.
1 przerwa
duza scena szary
Duża Scena

prapremiera: 9 marca 2013    


 

  

realizatorzy:

 

reżyseria: Agnieszka Olsten

dramaturgia: Igor Stokfiszewski

scenografia: Olaf Brzeski

kostiumy: Joanna Kaczyńska

muzyka: Kuba Suchar

choreografia: Tomasz Wygoda

reżyseria świateł: Bartosz Nalazek

wideoprojekcja kosmosu: Krzysztof Mielczarek

asystenci reżysera: Marta Malikowska, Jakub Skrzywanek

inspicjentka, suflerka: Katarzyna Krajewit

 

obsada:

 

Janina Duszejko – Zina Kerste

Matoga – Wiesław Cichy

Syn Matogi | Prezes – Tomasz Orpiński

Popielista| Brunetka| Pisarka – Marta Malikowska [gościnnie]

Dobra Nowina – Katarzyna Bednarz [gościnnie]

Boros – Tadeusz Ratuszniak

Dyzio – Maciej Kowalczyk

psy - Gypsy, Puma, Eryk

prowadząca: Anna Hermińska

 

wokół spektaklu

 

Rozmowa Grzegorza Chojnowskiego z reżyserką Agnieszką Olsten, dramaturgiem Igorem Stokfiszewskim, Renate Jett i Krzysztofem Tatarem
Radio Wrocław, audycja „Wieczór z Kulturą”
czytaj więcej...

 

Powieść Olgi Tokarczuk znów na scenie czyli zemsta saren
Witold Mrozek, „Gazeta Wyborcza"
czytaj więcej...


 

Rozmowa z twórcami spektaklu Kotlina i zespołem aktorskim
czytaj więcej...

 

Rozmowa z Olgą Tokarczuk, autorką książki Prowadź swój pług przez kości umarłych, na podstawie której powstał scenariusz spektaklu Kotlina
czytaj więcej...

 

Psy, gwiazdy i ludzie
Joanna Wichowska, 19. Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej
czytaj więcej...

 

Kotlina - Wrocławski Teatr Współczesny
Grzegorz Chojnowski, Radio Wrocław
czytaj więcej...

 

Baśń polityczna
Jolanta Kowalska, „Teatr”
czytaj więcej...

 

Pomyśleć trochę inaczej
Karolina Obszyńska, portal Teatralia
czytaj więcej...

 

Wywiad z Igorem Stokfiszewskim
portal PIK
czytaj więcej...

 

  

plakat

Kotlina

Plakaty można kupić w kasie biletowej Wrocławskiego Teatru Współczesnego lub zamówić,
pisząc na adres:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  [cena 10 zł]

trailer

realizatorzy

Agnieszka Olsten – reżyserka teatralna, autorka spektakli: Solo według Andrzeja Stasiuka [2002], Tlen Iwana Wyrypajewa [2002],  Przebitka (Gra aborcyjna) w ramach Szybkiego Teatru Miejskiego [2004]  [Teatr Wybrzeże w Gdańsku], Ontologiczny dowód na moje istnienie Joyce Carol Oates [Teatr miejski w Gdyni, 2003], Tartak Daniela Odiji [Teatr im. Słowackiego w Krakowie, 2004], Nie do pary Andrew Bovella [ Wrocławski Teatr Współczesny, 2005], Lincz. Pani Aoi. Wachlarz. Szafa wg jednoaktówek Yukio Mishimy [2006], Samsara disco na podstawie Iwanowa Antoniego Czechowa i Życia owadów Wiktora Pielewina [2009] [Teatr Polski we Wrocławiu], Nora Henryka Ibsena [2006], Otello Williama Szekspira [2008] [Teatr Narodowy w Warszawie], Kaskada na podstawie Udręki życia Hanocha Levina [Teatr im. Jaracza w Łodzi, 2011].

Studiowała dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim, była rzecznikiem prasowym Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie, pracowała jako dziennikarka radiowa, ukończyła też studia na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie. W pierwszych realizacjach widać silne zainteresowania „Polską kategorii B i C”, stąd często w jej spektaklach pojawiały się brutalne, szokujące obrazy z ciemnej strony rzeczywistości. Szuka nowych form wyrazu, jako jedna z pierwszych zastosowała w polskim teatrze technikę rosyjskiego teatru dokumentalnego verbatim. Interesuje się architekturą sceny, stąd niejednokrotnie jej spektakle rozgrywają się w nietypowej, zaskakującej przestrzeni teatralnej.

linia4

Igor Stokfiszewski  krytyk literacki, dramaturg, publicysta i członek zespołu Krytyki Politycznej. Autor książki Zwrot polityczny [2009]. Współpracował m.in. przy spektaklach w reżyserii Wojtka Klemma, działaniach teatralno-społecznych prowadzonych przez Bartosza Szydłowskiego w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie/Nowej Hucie oraz interwencjach miejskich pod opieką kuratorską Loli Arias i Stefana Kaegi. Jako badacz zajmuje się wspólnotowymi aspektami m.in. aktualnych działań Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards we włoskiej Pontederze. Był członkiem zespołu 7. Berlin Biennale [2012], przygotowanego pod opieką kuratorską Artura Żmijewskiego.

linia4

Olaf Brzeski – rzeźbiarz, autor instalacji i filmów. Absolwent Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Swoje prace pokazywał na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. W 2009 roku nominowany do konkursu Spojrzenia - Nagroda Fundacji Deutsche Bank,  organizowanego przez warszawską Zachętę. Mieszka i pracuje we Wrocławiu.

linia4

Joanna Kaczyńska – autorka scenografii i kostiumów dla teatru i kina. Stale współpracuje z Agnieszką Olsten. Ukończyła wydział projektowania mody akademii sztuk pięknych Gerrit Rietveld Academie w Amsterdamie. Za scenografię do Wojny polsko-ruskiej Xawerego Żuławskiego otrzymała w 2010 roku nominację do Polskiej Nagrody Filmowej – Orła. Pracowała jako scenograf przy Essential Killing Jerzego Skolimowskiego, Dniu kobiet Marii Sadowskiej, Listach do M. Mitji Okorna, Handlarzu cudów Jarosława Szody i Bolesława Pawicy, Performerze Łukasza Rondudy i Macieja Sobieszczańskiego oraz przy serialach Xawerego Żuławskiego Krew z krwi i Aida.

linia4

Kuba Suchar – muzyk, artysta multimedialny, twórca muzyki filmowej, plakatów i komiksów. Jeden z najintensywniej eksperymentujących polskich perkusistów. Założyciel i lider nieistniejącego już zespołu Robotobibok. Współtwórca grup Mikrokolektyw [Delmark Records], Slug Duo [Vytvornia OM], Three Beards Quartet [CleanFeed], Forest Underground, Suchar solo. Koncertuje na całym świecie, współpracując ze  znakomitymi muzykami i zespołami. Mieszka we Wrocławiu. W Ośrodku Postaw Twórczych zajmuje się organizacją wydarzeń kulturalnych i prowadzi klasę perkusji.

linia4

Tomasz Wygoda – tancerz, aktor, choreograf. Absolwent Wydziału Historii Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach. W 1997-2003 w Śląskim Teatrze Tańca w Bytomiu wystąpił m.in. w spektaklach Jacka Łumińskiego i Konrada Drzewieckiego, Henrietty Horn, Jonathana Hollandera i Paula Claydena. Stypendysta DanceWeb w Wiedniu [2002]. Występował w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Kanadzie i we Włoszech. Z zespołem W&M Phisical Theatre współtworzył spektakl Made in Polska – Museum of Imagination [Calgary 2004]. Z warszawskim Teatrem Bretoncaffe stworzył spektakl Slam Out oraz Tańcząc Sarę Kane. Występuje w spektaklach Krystiana Lupy, Pawła Miśkiewicza, Michała Zadary, Krzysztofa Warlikowskiego i Agnieszki Olsten. Współpracuje z Mariuszem Trelińskim. Jest autorem choreografii do spektakli teatrów operowych w Warszawie, Wrocławiu, Sankt Petersburgu, Bratysławie, Waszyngtonie. Tworzył też choreografię do spektakli m.in. Mikołaja Grabowskiego, Jana Peszka, Moniki Pęcikiewicz, Wiktora Rubina i Mai Kleczewskiej.

linia4

Bartosz Nalazek – operator filmowy. W 2005 roku ukończył Warszawską Szkołę Fotografii. W latach 2005-2011 studiował na Wydziale Operatorskim PWSFTviT w Łodzi. W 2009 roku otrzymał stypendium na warsztatach operatorskich Budapest Cinematography Masterclass. Asystent Janusza Kamińskiego przy filmach Czas wojny oraz Lincoln w reżyserii Stevena Spielberga. Autor zdjęć filmowych do etiud fabularnych i dokumentalnych, pokazywanych na festiwalach filmowych w kraju i na świecie oraz teledysków i reklam. Operator kamery przy serialach Czas honoru I i Sprawiedliwi. Współpracuje z artystami sztuk wizualnych, tworząc filmy wideo. Reżyser światła i autor wizualizacji do spektakli Krystiana Lupy, Mai Kleczewskiej, Agnieszki Olsten, Wiktora Rubina, Bartka Frąckowiaka, Krzysztofa Garbaczewskiego, Katarzyny Kalwat i Łukasza Twarkowskiego.

 

 

Decyzją Komisji Artystcznej w składzie: Jacek Sieradzki [przewodniczący], Andrzej Lis, Bartłomiej Miernik, Grzegorz Reske, Joanna Targoń, Joanna Wichowska, Kalina Zalewska spektakl został zakwalifikowany do Finału 19. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej [2013].

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

 ©2017 Wrocławski Teatr Współczesny        

Fundatorem strony jest:

youtube
intagram
facebook
bilety