Strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

opis projektu

 nowe strefy kontaktu 750 500

www.strefykontaktu.pl

Od początku sezonu 2012/2013 realizujemy działania artystyczne i promocyjne, których kulminacja nastąpi jesienią 2016 roku w czasie wrocławskiej rezydencji Europejskiej Stolicy Kultury. Celem tego projektu jest zaprezentowanie fenomenu Wrocławia jako miasta, w którym powstawały i były realizowane na scenie ważne zjawiska polskiego dramatu współczesnego – utwory Helmuta Kajzara, Tymoteusza Karpowicza i Tadeusza Różewicza – oraz próba podjęcia i rozwinięcia tej tradycji poprzez inicjowanie twórczości dramaturgicznej. Zapraszamy też do współpracy artystów teatru, pytając ich, czy strategie twórcze tych trzech autorów są podejmowane przez kolejne pokolenia dramatopisarzy, co z tej tradycji zostało, czy Wrocław nadal jest miejscem inspirującym dla poszukiwania nowych form teatru.

Wrocław jest miastem polskiego dramatu współczesnego i to tego niezwykle oryginalnego, niewpisującego się w żadne mody, przeciwnie pielęgnującego prawo do osobności, nawet za cenę odrzucenia. O tym fenomenie decyduje obecność (poprzez życie i twórczość) tak niezwykłych dramatopisarzy jak Kajzar, Karpowicz, Różewicz czy kilkudziesięcioletnia historia Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych. Twórcy ci od początku lat sześćdziesiątych minionego wieku wyznaczali artystyczny profil Wrocławskiego Teatru Współczesnego. Każdy na swój sposób wytyczał własną ścieżkę poszukiwań, ale wspólna była ich niezgoda na zastane narracje teatralne, poszukiwanie nowego języka scenicznego oddającego niejednoznaczność świata. Ich twórcza anarchia rozbijała świat i sklejała go w nowym poetyckim porządku, który nie zapominał o dojmującej realności ludzkiego istnienia.

Staramy się pielęgnować tę tradycję, jest ona dla nas niewyczerpanym źródłem inspiracji. Realizujemy teksty tych artystów jako przedstawienia, słuchowiska, instalacje aktorsko-medialne, warsztaty, czytania performatywne, zdarzenia sceniczne. Wskazujemy tym samym na niezwykłe związki treści i form teatralnych, które wciąż generuje ich twórczość. Chcemy zadomowić w naszym teatrze Olgę Tokarczuk, od niedawna mieszkankę Wrocławia, autorkę niezwykłej prozy, która naszym zdaniem wpisuje się w te poszukiwania, wytyczając własną, wyrazistą drogę.

Do wszystkich, którzy czują związek z duchem tej awangardowej, nie bojącej się eksperymentu, tradycji literackiej i teatralnej kierujemy zaproszenie do współpracy. Dedykujemy im słowa, które napisał na sześćdziesięciolecie Wrocławskiego Teatru Współczesnego Tadeusz Różewicz: „Nowa sztuka powstaje przez wynalezienie nowej formy, nowego wyrazu, nowego języka i składni, nie przez składanie najszlachetniejszych deklaracji, nie przez angażowanie się w słuszne i jedyne poglądy polityczne, nie przez podpisywanie listów i protestów, nie przez składanie wyznań, że jesteśmy pełni najszlachetniejszych uczuć humanitarnych i humanistycznych. Twórca zaangażowany to twórca zaangażowany w walkę o nową formę”.

Nierealistyczny realizm
Z Markiem Fiedorem rozmawia Andrzej Ficowski, O.pl, 6.07.2015
czytaj więcej...

program

Wydarzenia planowane w 2016:

 

6 października 2016; wtw:// strefy_kontaktu 2016_różewicz

  • premiera spektaklu według utworów Tadeusza Różewicza, scenariusz, opracowanie muzyczne i reżyseria Paweł Miśkiewicz, scenografia Barbara Hanicka, Duża Scena.

6-9 października 2016; wtw:// strefy_kontaktu 2016_patroni

  • Dni Patronów, podczas których pokazane zostaną spektakle na podstawie utworów Kajzara, Karpowicza i Różewicza.

1-6 grudnia 2016; wtw:// strefy_kontaktu 2016_festiwal

  • W trakcie Festiwalu zaprezentowane zostaną prapremiery nagrodzonych utworów nadesłanych na zamknięty konkurs dramaturgiczny. Program festiwalu uzupełnią najciekawsze inscenizacje polskiego dramatu współczesnego zrealizowane na scenach polskich i zagranicznych, które korespondują problemowo z projektem.

 linia4

 Wydarzenia zrealizowane w latach 2012-2015:

 

4-5 czerwca 2016; wtw:// strefy_kontaktu 2016_dramat

  • czytania performatywne sztuk nadesłanych na zamknięty konkurs dramaturgiczny wtw://strefy_kontaktu_dramat, zrealizowane przez młodych reżyserów w konkursie ofert.

7 maja 2016; wtw:// strefy_kontaktu 2016_kajzar

  • premiera spektaklu wg +++ (trzema krzyżykami) i Ciągu dalszego (KaDeWe) Helmuta Kajzara, scenariusz Iga Gańczarczyk, reżyseria Katarzyna Szyngiera, scenografia Agata Baumgart, Scena na Strychu.

28 lutego 2016; wtw:// strefy_kontaktu 2016_dramat

  • spotkanie z Lidią Amejko, autorką sztuki Silesia, Silentia, Markiem Fiedorem [reżyserem], Tomaszem Hynkiem [kompozytorem] oraz aktorami.

5 marca 2016; wtw:// strefy_kontaktu 2016_dramat

  • prapremiera Garnituru prezydenta Maliny Prześlugi, reżyseria Cezary Iber, Duża Scena. Dramat nagrodzony w konkursie wtw://strefy_kontaktu_dramat.

 23 stycznia 2016; wtw://strefy_kontaktu 2016_dramat

  • prapremiera spektaklu Silesia, Silentia Lidii Amejko, w scenografii i reżyserii Marka Fiedora, muzyka Tomasz Hynek, Scena na Strychu. Dramat nagrodzony w konkursie wtw://strefy_kontaktu_dramat.

23 stycznia 2016; wtw:// strefy_kontaktu 2016_koprodukcje

  • premiera Obory Helmuta Kajzara, reżyseria: Janusz Klimsza [koprodukcja WTW i Teśinskego divadla, Ćesky Teśin / Teatr Cieszyński, Scena Polska].

28-29 listopada 2015; wtw:// strefy_kontaktu_koprodukcje

  • premiera Lamentu wg Matka odchodzi Tadeusza Różewicza, choreografia: Ewa Wycichowska, reżyseria: Ewa Wycichowska i Janusz Stolarski [koprodukcja WTW i Polski Teatru Tańca w Poznaniu].

30 października 2015; wtw:// strefy_kontaktu_koprodukcje

17 października 2015; wtw:// strefy_kontaktu 2016_kajzar

 9 października 2015;  wtw:// strefy_kontaktu 2016_dramat

18 września 2015; wtw:// strefy_kontaktu 2016_koprodukcja

16 maja 2015; www:// strefy_kontaktu 2016_breslau

  • prapremiera Końca świata w Breslau Agnieszki Olsten i Krzysztofa Kopki wg Marka Krajewskiego, reżyseria: Agnieszka Olsten.

24 maja 2015; wtw:// strefy_kontaktu 2016_breslau

29 marca 2015; wtw:// strefy_kontaktu_koprodukcje

14 lutego 2015; wtw:// strefy_kontaktu 2016_karpowicz

  • prapremiera Niewidzialnego chłopca Tymoteusza Karpowicza; reżyseria: Weronika Szczawińska;
  • wernisaż wystawy wielkoformatowych fotografii Karpowicz we Współczesnym [premiery z lat 1958-2015].

luty 2015; wtw:// strefy_kontaktu 2016_karpowicz

  • przed prapremierą Niewidzialnego chłopca podróżujący po Wrocławiu tramwajami linii 9, 10, 17, 20 i 23 mogli czytać umieszczone tam fragmenty wierszy Karpowicza.

18 października 2014; wtw:// strefy_kontaktu 2016_kajzar

30 września 2014; wtw:// strefy_kontaktu 2016_koprodukcje

19 czerwca 2014; wtw:// strefy_kontaktu_kajzar

  • wycieczka autokarowa na Śląsk Cieszyński śladami Helmuta Kajzara i Paternoster.

14 czerwca 2014; wtw:// strefy_kontaktu_kajzar

10-11 czerwca 2014; wtw:// strefy_kontaktu_różewicz

  • Różewicz w obiektywie Adama Hawałeja – wystawa zdjęć poety ze zbiorów WTW, Nowa Scena Teatru Aleksandryjskiego w Sankt Petersburgu;
  • dwa wykłady Maryli Zielińskiej [kierownik literackiej WTW] na temat Tadeusza Różewicza połączone z projekcją fragmentów filmów dokumentalnych o artyście [Adrzeja Sapiji oraz Artura Burszty i Jolanty Kowalskiej]; zdarzenia te towarzyszyły spektaklowi Stara kobieta wysiaduje Różewicza w reżyserii Nikołaja Roszczyna z repertuaru Aleksandrynki.

7 czerwca 2014; wtw:// strefy_kontaktu_kajzar

17 maja 2014; wtw:// strefy_kontaktu_kajzar

23 kwietnia 2014;wtw:// strefy_kontaktu 2016

17 lutego 2014;  wtw:// strefy_kontaktu 2016_dramat

15 grudnia 2013; wtw:// strefy_kontaktu_karpowicz

8 czerwca 2013; wtw:// strefy_kontaktu_kotlina

  • w cyklu wtw://strefy_kontaku_nowe horyzonty wieczór filmów wybranych przez Olgę Tokarczuk, korespondujących z premierą Kotliny w reżyserii Agnieszki Olsten, i rozmowa z pisarką prowadzona przez dr Olgę Katafiasz.

12 maja 2013; wtw:// strefy_kontaktu_karpowicz

  • prapremierowa realizacja słuchowiska Tymoteusza Karpowicza Dźwiękowy zapis doliny z transmisją w Radiu Wrocław; reżyseria: Weronika Szczawińska;
  • promocja książki Eweliny Godlewskiej-Byliniak Teatr radio-logicznyTymoteusza Karpowicza; rozmowa Weroniki Szczawińskiej z autorką.

14 kwietnia 2013; wtw:// strefy_kontaktu_kajzar

2 kwietnia 2013; wtw:// strefy_kontaktu_kotlina

10 marca 2013; wtw:// strefy_kontaktu_kotlina

9 marca 2013; wtw:// strefy_kontaktu_kotlina

  • premiera Kotliny na podstawie powieści Olgi Tokarczuk Prowadź swój pług przez kości umarłych, scenariusz: Agnieszka Olsten i Igor Stokfiszewski, reżyseria: Agnieszka Olsten, Duża Scena.

24 lutego 2013; wtw:// strefy_kontaktu_kajzar

  • Helmut Kajzar Rycerz Andrzej; warsztat studentów PWST we Wrocławiu, reżyseria: Paweł Łysak;
  • promocja książek: Prawie ludzkie, prawie moje. Teatr Helmuta Kajzara Marcina Kościelniaka i Koniec półświni. Wybrane utwory i teksty o  teatrze Helmuta Kajzara; rozmowa Jacka Kopcińskiego i Pawła Łysaka z Marcinem Kościelniakiem;
  • projekcja filmu dokumentalnego Andrzeja Titkowa Dziecko szczęścia. Szkic do portretu Helmuta Kajzara.

25 listopada 2012; wtw:// strefy_kontaktu_kajzar 

Helmut Kajzar – ciąg dalszy

  • projekcja filmu dokumentalnego Pauli Kajzar Wierzę w tę taśmę;
  • performance Krzysztofa Zarębskiego Sceny dla Helmuta;
  • rozmowa Marcina Kościelniaka z Krzysztofem Zarębskim;
  • Helmut Kajzar – ciąg dalszy; instalacja aktorsko-medialna, scenariusz i reżyseria: Teresa Sawicka;
  • Samoobrona. Czyta Helmut Kajzar; prezentacja zapisu audio z archiwum Jolanty Lothe i Pauli Kajzar.

 

dramat

wtw:// strefy_kontaktu 2016_dramat

Zamknięty konkurs dramaturgiczny, uczestniczyły w nim wyłącznie osoby zaproszone przez organizatorów, czyli Wrocławski Teatr Współczesny i Miasto Wrocław. Celem konkursu jest inicjowanie twórczości dramatopisarskiej w duchu wielkich wrocławskich dramatopisarzy – Helmuta Kajzara, Tymoteusza Karpowicza, Tadeusza Różewicza – poszukiwaczy nowych form wyrazu i języka scenicznego do opisu współczesności.

Dwie drugorzędne nagrody drugie przyznano Bogusławowi Kiercowi za utwór Łzawe zjawy roku pamiętnego oraz Malinie Prześludze za utwór Garnitur prezydenta. Trzecią nagrodę wręczono Lidii Amejko za utwór Silesia, Silentia.

Nagrody Wrocławskiego Teatru Współczesnego w postaci realizacji tekstu na scenie przyznawała komisja konkursowa w składzie: Marek Fiedor – dyrektor naczelny i artystyczny, Ryszard Nowak – zastępca dyrektora, Maryla Zielińska – kierownik literacki, Anna Błaszczak – sekretarz literacki. W 2016 roku do repertuaru WTW wejdą: Garnitur Prezydenta Maliny Prześlugi w reżyserii Cezarego Ibera oraz Silesia, Silentia Lidii Amejko w reżyserii Marka Fiedora. czytaj więcej...


Przebieg konkursu:

  • Procedura rozpoczęła się 17 lutego 2014 r. wysłaniem zaproszeń do wybranych autorów.
  • Zaproszeni mieli czas na podjęcie decyzji o wzięciu udziału w konkursie do 31 marca 2014 r.
  • Termin nadsyłania utworów (opatrzonych godłem) upłynął 30 czerwca 2015 r.
  • Oceny nadesłanych utworów w dniu 5 września 2015 r. dokonało pięcioosobowe jury powołane przez organizatorów w składzie: Marcin Kościelniak, Zbigniew Majchrowski (przewodniczący), Stanisław Obirek, Jerzy Pietraszek, Weronika Szczawińska.
  • Rozstrzygnięcie i podanie do publicznej wiadomości wyników konkursu nastąpiło 9 października 2015 r.


Nagrody finansowe:
1. Nagrody funduje Miasto Wrocław.

  • I miejsce – 50.000 zł,
  • II miejsce – 30.000 zł,
  • III miejsce – 20.000 zł.

2. Podziału dokonuje jury, które jest uprawnione do innego rozstrzygnięcia lub nie przyznania nagród.

Nagrody – prapremiery:

  • Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego jest wyłącznie uprawniony do przygotowania w 2016 roku prapremier wybranych przez siebie utworów zgłoszonych do konkursu i zaprezentowania ich na wtw:// strefy_kontaktu 2016_festiwal.
  • Wyboru dramatów przeznaczonych do realizacji dokonała komisja artystyczna w składzie: Marek Fiedor – dyrektor naczelny i artystyczny WTW, Ryszard Nowak – zastępca dyrektora, Maryla Zielińska – kierownik literacki, Anna Błaszczak – sekretarz literacki.

Kontakt:
Sekretarz konkursu: Karolina Przybylińska-Shiota, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. , +48 697 858 616.

koprodukcja

Chcąc, by twórczość Helmuta Kajzara, Tymoteusza Karpowicza i Tadeusza Różewicza była stale obecna na polskich scenach, by brzmiała w nowatorski sposób, przyciągając kolejne pokoleniach widzów, ogłaszamy otwarty konkurs ofert na wystawienie utworu jednego z tych twórców. WTW będzie uczestniczył w tych realizacjach jako koproducent, przeznaczając na ten cel kwotę z puli 200 000 zł., ufundowaną przez Miasto Wrocław.

W dniu 25 września 2014 roku Komisja Konkursowa z nadesłanych zgłoszeń wybrała następujące projekty:

  • Tadeusz Różewicz Kartoteka / Kartoteka rozrzucona, adaptacja i reżyseria: Marcin Kalisz [Teatr Ludowy, Kraków] | Premiera: 30 października 2015
  • Helmut Kajzar Obora, reżyseria: Janusz Klimsza [Teśinske divadlo Ćesky Teśin / Teatr Cieszyński, Scena Polska] | Premiera: 23 stycznia 2016
  • Kajzar. Odyseja 1982, scenariusz: Dorota Semenowicz, Zuzanna Bojda, Maciej Podstawny, reżyseria: Maciej Podstawny [Teatr im. Solskiego, Tarnów] | Premiera: 29 marca 2015
  • Lament (Tadeusz Różewicz Matka odchodzi),  reżyseria i choreografia: Ewa Wycichowska [Polski Teatr Tańca - Balet Poznański] | Premiera 28-29 listopada 2015
  • Tadeusz Różewicz Śmieszny staruszek;  reżyseria: Ewa Wyskoczyl [Teatr Śląski, Katowice] | Premiera: 18 września 2015


Spektakle zrealizowane w koprodukcji z Wrocławskim Teatrem Współczesnym zostaną zaprezentowane w ramach wtw:// strefy_kontaktu 2016 _festiwal.

 

Zasady przeprowadzonego konkursu:

1. Zawartość oferty:

  • nazwa zgłaszającego wraz z adresem i numerem telefonu osoby odpowiedzialnej,
  • tytuł i nazwisko autora,
  • nazwiska twórców wraz z krótką informacją o nich,
  • reżyserska i inscenizacyjna eksplikacja sztuki,
  • planowana data premiery,
  • wstępny kosztorys z oczekiwaną kwotą dofinansowania.

2. Premiera spektaklu powinna odbyć się do 31 stycznia 2016 r.
3. Przedstawienie musi być włączone do repertuaru teatru zgłaszającego ofertę – nie mogą to być zdarzenia jednorazowe lub pokazywane kilka razy po premierze.
4. Spektakl będzie przynajmniej jednokrotne pokazany na festiwalu polskiej dramaturgii współczesnej wtw:// strefy_kontaktu 2016_festiwal.
5. Preferowane będą rzadko wystawiane utwory wymienionych autorów.
6. Termin składania ofert upłynął 15 września 2014 r. Oferty przesyłano do Wrocławskiego Teatru Współczesnego na adres: 50-132 Wrocław, ul. Rzeźnicza 12 z dopiskiem „koprodukcja”.
7. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpiło 25 września 2014 r. Decyzję podjęła komisja artystyczna w składzie: Marek Fiedor – dyrektor naczelny i artystyczny WTW, Ryszard Nowak – zastępca dyrektora, Maryla Zielińska – kierownik literacki, Anna Błaszczak – sekretarz literacki, Anna Dąbrowska – koordynator projektów artystycznych,
8. Podpisanie umów koprodukcyjnych na podstawie wcześniejszych negocjacji nastąpiło do 31 grudnia 2014 r.

Kontakt:
Koordynator projektu: Katarzyna Jankowska, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. , 71/358 89 01.

 

czytania dramatów

4-5 czerwca 2016

 

Dwudniowy festiwal najnowszych polskich dramatów w WTW – zakończony 
www.strefykontaktu.pl/czytania

 

 

 

Sterylna przestrzeń laboratorium naukowego i pokój dziecinny, cienisty ogród w upalne letnie popołudnie, barokowe wnętrze sali koncertowej, wirtualna sala muzealna i jeszcze – pośledni bar, który ma ambicje zostać popularną restauracją – to sceniczne przestrzenie, w których piątka młodych reżyserów ulokowała akcję pięciu niepublikowanych i niewystawianych dotąd sztuk. To dalszy ciąg realizacji tekstów nadesłanych na konkurs dramaturgiczny STREFY KONTAKTU 2016.

 

Po ubiegłorocznym rozstrzygnięciu konkursu Wrocławski Teatr Współczesny w ciągu kilku miesięcy wystawił przedstawienia Silesia, Silentia Lidii Amejko w reżyserii Marka Fiedora oraz Garnitur Prezydenta Maliny Prześlugi w reżyserii Cezarego Ibera. Podczas czerwcowych CZYTAŃ DRAMATÓW [4, 5 czerwca 2016] publiczność poznała pięć kolejnych tytułów.

 

Lena Frankiewicz – reżyserka Dzieci Wojciecha Ziemilskiego – zastosowała się wiernie do podtytułu: „sztuka dla kilku aktorów i kilkorga dzieci, które jeszcze nie mówią”. Zaangażowała czworo dzieci, które wystąpiły w towarzystwie swoich rodziców. Czytanie roli Mozarta w sztuce Michała Bajera Wolfgang Amadeusz Moz Tomasz Cyz powierzył utalentowanej studentce łódzkiej szkoły teatralnej i pianistce Marii Dębskiej, a mozartowskie arie śpiewała operowa diwa Agata Zubel. Judyta Berłowska przygotowała Drzewom nie wypadają włosy Małgorzaty Szczerbowskiej – dramat o kobietach, nadziei i oczyszczającej sile rozmowy. W Kunstkammer Agnieszki Jakimiak w reżyserii Agaty Dyczko – gabinecie dawnych i dzisiejszych osobliwości – zagrali wspólnie aktorzy WTW i studenci wrocławskiej PWST. CZYTANIA zakończył debiut dramaturgiczny cenionego prozaika Mariusz Sieniewicza w reżyserii Tomasza Szczepanka – Bar świętej krewety. Kulinarna rewolucja rozpętana w pogoni za nową, atrakcyjną wizją upadającego baru stała się metaforą absurdów, wśród których żyjemy.

 

Nad przygotowaniem CZYTAŃ pracowali intensywnie także kompozytorzy, choreografowie, scenografowie wspierani przez wszystkie pracownie teatru. Na pięciu scenach pojawił się prawie cały zespół Wrocławskiego Teatru Współczesnego, aktorzy innych teatrów oraz studenci wrocławskiej PWST.

 

Dzieci Wojciecha Ziemilskiego to podróż w głąb świadomości dziecka, ale także próba przyjrzenia się relacjom małego człowieka i jego rodziców, naszym związkom z naturą i procesowi ewolucji. Kluczowym zdaniem tego tekstu – twierdzi reżyserka, Lena Frankiewicz – są słowa: „Jestem kimś więcej, niż suma genów moich rodziców. Mam swój umysł, który chodzi własnymi ścieżkami. Najważniejsze odkrycie w moim życiu, to że dziedzictwo nie jest czymś, co dostaję, ale czymś, co biorę”.

 

dzieci1 dzieci2 dzieci3 dzieci5 dzieci6 dzieci7

 

fot. BTW Photographers Maziarz Rajter

 

Drzewom nie wypadają włosy Małgorzaty Szczerbowskiej, która w czytaniu zagrała jedną z ról, to intymna, pełna nieoczekiwanych zwrotów rozmowa w ogrodzie przy obieraniu truskawek między kobietą, jej nieżyjąca babką, kozą Łeśką i mężczyzną, lekko sparodiowanym na użytek tej abstrakcyjnej sytuacji. To tekst o kobietach, które są silne, zdecydowane, zdolne do poświęceń, ale też delikatne i łatwe do zranienia. „To opowieść o kobiecości i tęsknocie za życiem w zgodzie z samym sobą i w zgodzie z naturą – zauważa Judyta Berłowska – tekst o samotności i o nadziei na realny kontakt z drugim człowiekiem”.

 

drzewom1 drzewom2 drzewom3 drzewom4 drzewom5 drzewom6

 

fot. BTW Photographers Maziarz Rajter

 

Wolfgang Amadeusz Moz Michała Bajera jest wariacją na temat życia i twórczości Mozarta – Wariacją-szaleństwem, w której [...] mieszają się czasy, bohaterowie, fakty, utwory, nuty – opisuje tekst reżyser Tomasz Cyz. Krótki cytat z dramatu: „W czasach przed Mozartem gama C-dur dopiero raczkowała. Dochodziła najwyżej do g, grzęzła w nim po uszy, a i to jednym palcem, w pocie czoła i w bólach. Zawsze pod górkę, ale też zawsze dołując. I różni zazdrośnicy chcieli to wszystko odkręcić, żeby było jak kiedyś. Nastawili wrogo publiczność i cesarza Austrii. Dlatego Mozart miał bardzo ciężkie życie, ale ostatecznie jakoś z tego wybrnął i zdobył pośmiertnie zasłużoną sławę”. Geniusz w barokowej sali Oratorium Marianum wystąpił na bosaka...

 

maziarz1 maziarz2 maziarz3 maziarz4 maziarz5 maziarz6

 

fot. BTW Photographers Maziarz Rajter

 

Agnieszka Jakimiak deklaruje na samym początku sztuki Kunstkammer, że jest to „fantazja historyczno-współczesna”, która „zadaje jedno pytanie: czy sztuka może zmieniać świat lub zmieniać cokolwiek lub czy istniał taki moment, kiedy sztuka mogła coś zmienić a jeśli istniał, czy naprawdę był prawdziwy a gdyby naprawdę był prawdziwy, czy naprawdę chcielibyśmy o nim pamiętać”. Bohaterowie podejmują bezskuteczne próby rekonstrukcji zdarzeń i zjawisk, które w przeszłości miały wielki wpływ na rzeczywistość. Skandalizująca wystawa, którą usiłuje dziś odtworzyć „ostatni kurator”, miała miejsce w 1968 roku...

 

kunstkammer1 kunstkammer2 kunstkammer3 kunstkammer4 kunstkammer5 kunstkammer6

 

fot. BTW Photographers Maziarz Rajter

 

„Atutem Baru świętej krewety Mariusza Sieniewicza jest surrealistyczny humor mocno zakorzeniony w kontekście naszego tu i teraz – mówi reżyser Tomasz Szczepanek. – Autor w kilku scenach przedstawia absurd współczesnej rzeczywistości, zderzając ze sobą różne dyskursy. Języki mediów, nauki, religii, polityki i innych dyscyplin mieszają się w niedoskonałych proporcjach, dając ostatecznie danie ciężkostrawne i niezbyt pożywne. Ale nie chodzi w tym przypadku o to, żeby się najeść, ale żeby coś sobie uświadomić i przy tym nieźle się zabawić”. Publiczność bawiła się świetnie.

 

kreweta1 kreweta2 kreweta3 kreweta4 kreweta5 kreweta6

 

fot. BTW Photographers Maziarz Rajter

 

Mimo upalnego weekendu i mnóstwa innych propozycji kulturalnych na weekend we Wrocławiu – Europejskiej Stolicy Kultury – sale podczas CZYTAŃ były wypełnione.

 

Jak zauważył w rozmowie podsumowującej CZYTANIA Mariusz Sieniewicz – pięć premier to w niejednym teatrze cały sezon. Mówił, że ceni czytania jako formę aktywności teatru, ponieważ pozwalają one poznać potencjał teatralny nowych tekstów, uruchamiają wyobraźnię i wrażliwość publiczności. Rozmowę z udziałem autorów sztuk i reżyserów CZYTAŃ prowadził prof. Jacek Kopciński, redaktor naczelny czasopisma „Teatr”.

 

dni patronów

6-9 października
www.strefykontaktu.pl/dni

Święto patronów projektu STREFY KONTAKTU 2016 wypełnią prezentacje spektakli na podstawie utworów Kajzara, Karpowicza i Różewicza.

Pierwszym wydarzeniem tej odsłony projektu będzie prapremiera spektaklu Próba rekonstrukcji (tytuł roboczy) w reżyserii Pawła Miśkiewicza.

Drugim - premiera Gwiazdy Helmuta Kajzara w reżyserii Krzysztofa Czeczota, a trzecim - prezentacja Kartoteki Tadeusza Różewicza w reżyserii Marcina Kalisza, która powstała w koprodukcji Wrocławskiego Teatru Współczesnego z krakowskim Teatrem Ludowym.

Ponadto Na Scenę na Strychu zaprosimy widzów na czytanie dramatu Tymoteusza Karpowicza przygotowane przez Marka Fiedora – dyrektora naczelnego i artystycznego Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

 

Szczegóły już wkrótce! 

festiwal

Festiwal 1-6 grudnia
www.strefykontaktu.pl/festiwal

Festiwal polskiego dramatu składać się będzie z trzech części – spektakli, czytań dramatów oraz rozmów z realizatorami. 

Zaprezentujemy 6 sztuk teatralnych z Polski oraz Europy, m.in. Nie-boską komedię. Wszystko powiem Bogu! Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki z repertuaru Narodowego Starego Teatru z Krakowa oraz Apokalipsę Tomasza Śpiewaka w reżyserii Michała Borczucha z warszawskiego Nowego Teatru. 

Ciekawą propozycją będzie też rumuńska inscenizacja sztuki Doroty Masłowskiej Między nami dobrze jest w reżyserii Radu Afrima zrealizowana przez Teatr Narodowy w Bukareszcie. 

Szczegóły już wkrótce! 

ZŁOTY SPONSOR STREF KONTAKTU 2016: 

 

TAURON gaz i prad

 

 

PARTNERZY PROJEKTU:

02 TVP KULTURA RGB.jpg    Program 2 PR      e teatr temp

 

 

 

 

 

   

 ©2013 Wrocławski Teatr Współczesny        

Fundatorem strony jest:

youtube
intagram
facebook
bilety
czytanie dramatów
Follow Us